Vztahy, které mrazí

kniha

Včera mi na stole přistála „horká pošta“. Kniha Fimbul je první vydanou knihou nakladatelství JaS. Kateřina Hejlová poprvé publikuje pod vlastním jménem, poprvé napsala knížku podle vlastního námětu. Pod pseudonymem Katty Joyce si nejspíše vybavíte její práci souvislosti s tvůrčí skupinou Hlava nehlava – její povídky, jako Noční múry nespí nebo Zabijte je všechny!, jsou lehce mimo to, co čtu, ale Fimbul jsem přelouskala s dítětem pod paží po povinné pohádce o autech („když se stane nehoda nebo není pohoda, musí přijet záchranáři....“). O tom, že podobné knihy jako tato vyvažují ztrátu mozkových buněk z věčného kolotoče bebínek a zlobení, není sporu. Co může kniha přinést ostatním čtenářům?

knihaFimbul je kniha o vztahu muže a ženy. Nejenom. Eva a Petr, pár, který spolu prožívá jakési kritické stereotypní období, jsou hlavními postavami příběhu. Bylo by snadné napsat, že jde o krizi ve vztahu nebo průběh vztahu za těžkého zimního období. Zima, která se vkradla do sociálního chování lidí, je devastující. „Zima“ představuje to, čím dnešní lidé (zejména v Evropě a Americe) strádají. Nedostatek vřelosti, kalkul, neosobní chování, mizerné vztahy. Ve zbytku světa to také prožívají, ale v západní kultuře, kde jde spíše o individualizovanou existenci (trendy singles, mingles, „nuclear families“), je to jako nastavení zrcadla. Lidé jsou možná úspěšní v práci, postrádají cosi nehmatatelného a děti tráví čas s chůvami, než aby mohly s maminkami vyrábět zvířátka z kaštanů, protože maminky přeci musí být také produktivní (nehledě na nutnost dvojího příjmu, protože platit dětem vzdělání je v některých zemích otázka tisíců dolarů od předškolního stupně výuky).

Druhou paralelou chladu je devalvace lásky Evy a Petra. Snad se jejich láska přežila. Nejspíše investovali málo ze sebe. Nejspíše se přestali starat o vztah. Vztah jim prostě uschnul jako kytka, kterou nikdo dlouho nezalil. Eva si to alespoň uvědomuje. Petrovi to dojde pozdě. Jako hodně mužů opomíjí detaily, nestará se o drobné pozornosti a Evu peskuje. Eva se cítí odstrčená, nemilovaná, bezúčelná. Neumí si představit takto žít, ale nechce se ani od Petra odloučit. Celou knihou prostupují útržky „tepla“ z minulosti. Vzpomínky na šťastnější dny plné akce. Výlety a příhody. Jejich jízda na koních mi spíše než zajímavé hobby připomíná to, co jim ve vztahu chybí – společné zážitky. Petr zlenivěl. Nechce si přiznat, že není spokojený, ale postrádá laskavost a obdiv. Nechci si rýpnout do všech vztahů, ale tohle mi přijde jako to, co způsobí, že vám partner přestane připadat obdivuhodný. Zajímá mne, jak by text zapůsobil na muže.

Líbí se mi detaily – prodavačka, čiperná babička v horách a bloudění. Konec příběhu je pro mne logickým vyústěním Fimbulu. Vše je nutné vidět v imaginární rovině. Eva vztah končí, dává Petrovi šanci procitnout a začít znovu – bez ní. Láska umřela na podchlazení.

Kniha má grafiku i obal s citem vybraný (vzhledem k tématu). Jde o originální text. Trošku mi připomíná Kureishiho cynické obrazy lásky, ale s jemnějším podtextem. Vždycky, když si řeknu, že vím, jak to bude pokračovat, autorka překvapí maličkostí. Konec smutný, pravdivý, trošku jako vztyčený prst. Pozor, chlapci, takto to končí, když si začnete myslet, že máte partnerku „jistou“. Když o ni přestanete pečovat. Hýčkat ji. Krása je v maličkostech, tak na to nezapomínejte. Tohle poselství mne oslovuje. Momentálně prožíváme totiž období nákupu dinosaurů a náplastí. Času na květiny a večeře ubylo... Zima u nás ale nebydlí. Doporučuji koupit všem, kteří se nebojí sami sebe a klesající rtuti v teploměru. „Spokojené srdce, zdravé srdce.“ To bychom si mohli dát všichni nad vstupní dveře, co myslíte?

Zde najdete ukázku z knihy Fimbul.