Vasalisův paradox

V edici Krimi nakladatelství Metafora vyšla velmi zajímavá detektivka. Není sice drsná, že byste se při ní chvěli hrůzou, přesto vrazi a násilníci textem odhodlaně krouží a vyčkávají na svou oběť. Čtenáře pohlcuje především tématem.

knihaKvůli mnoha okolnostem se pátrání po traktátu zapovězeného středověkého mnicha dostane řada lidí do nebezpečí. Přitom vše odstartuje jedna dokonaná sebevražda profesora středověké literatury. Proč se Albert Cadas zabil? Jaký měl důvod? Na tyto otázky hledá odpověď jeho doktorand David Scotto, protože profesorovou smrtí je ohroženo jeho další působení na Sorbonně.

Vedle Davida Scotty se náhle ocitne v nebezpečí i mladá restaurátorka Valentina Saviová, jejíž dobře našlápnutá kariéra byla před několika lety ukončena kvůli velikému skandálu – při restaurování vzácného obrazu nastal velký problém, který padl na její hlavu. Musela tehdy opustit Louvre a začít se věnovat drobným restaurátorským opravám pro zájemce z ulice. Teď ji navštíví tajemný starší gentleman a nabízí jí skvělou práci na zrestaurování bezcenného středověkého rukopisu. Podává jí ruku k návratu mezi elitu, k návratu tam, kam patří.

A ještě jeden důležitý hrdina zde vystupuje – přítel Violy, obchodník, znalec umění a taky trošku podvodník Hugo Vermeer. Cesty všech tří se protnou a oni brzy zjistí, že kolem tajemného mnicha a jeho kodexu není bezpečno. Zájemci o tento tajuplný spis jim jdou po krku…

Detektivní příběh Raphaëla Cardetti je dobře vypointovaný, není brutální, vraždy jako by patřily k dennímu životu – nikde neteče krev proudem. Je sice pravdou, že hlavní viníky jsem odhalila celkem brzy (ale můj muž tvrdí, že to je moje profesionální úchylka), přesto jsem dočetla knihu do konce. Tato detektivka se řadí k těm, které nás zavádějí do oblasti umění (vzpomeňte na nedávno vydaný svazek Poklad skotské dračice, o kterém jsme psali v létě). Můžeme je tedy zařadit k detektivním románům, které označuji slůvkem „přemýšlivé“. V každém případě se skvěle čtou pod palmami i v křesle u krbu. Nezklamou.

Raphaëlovi Cardettimu je pětatřicet let a momentálně žije v Paříži, kde vyučuje na univerzitě historii Itálie. Vasalisův paradox je jeho třetím románem.

Knihu Vasalisův paradox vydalo nakladatelství Metafora