Není obchod jako obchod

Musím se přiznat, že Obchod s mazlíčky je vůbec první novodobá kniha, kterou jsem četla od severského autora. Obliba finské spisovatelky Anji Snellmanové neustále roste nejen v jejím domovském státě, kde patří k nejčtenějším literátům své generace, ale také vně hranic – namátkou vybírám Německo, Francii, Turecko či Litvu. Dílo Anji Kauranen, jak zní autorčino původní jméno, které vám představím, je zatím jejím posledním vyšlým u nás.

Již samotný přebal knihy napovídá, že ve zverimexu, jehož pojmenování je rovněž názvem titulu, nejsou k mání jen domácí zvířátka. To je vlastně jen zástěrka pro obyčejné návštěvníky obchodního centra, neboť skutečnost je mnohem děsivější…
Dívky, které zde pracují, nejsou starší sedmnácti let a postupně se od běžné činnosti dobrovolně propůjčí k prodeji vlastního těla v tak zvaném Wet Pet Clubu, o němž vědí pouze „vybraní“ muži, kteří jsou lační po mladých děvčátkách a dětské pornografii.

Hned v první kapitole je čtenář seznámen s okolnostmi dvanáct let starého případu. Tehdy za podivných okolností ve městě O. zmizela 15letá Jasmin se svou kamarádkou. Ačkoliv se dozvíme téměř veškeré okolnosti, spousta vodítek, ať už podrobných či naopak, chybí. K jejich propojení je nutno se začíst mezi řádky a mohu vám slíbit, že nudit se rozhodně nebudete.

Na originalitě získala knížka díky vyprávění, které je po většinu času z pohledu ztracené Jasmin. Zdárně jí však sekunduje vlastní matka, jež popisuje osudný pondělek, kdy o svou milovanou dceru přišla. Určité pasáže příběhu ponechala autorka z klasického vyprávěcího hlediska. Také minimálním používáním uvozovek při přímé řeči (objevují se velmi výjimečně) dodala Anja Snellmanová svému dílu jedinečný ráz.
Kdo by měl na téměř tří set stránkový svazek zapomenout, pak ti, které pohoršují výrazy vulgární a sexuální. Za sebe říkám, že přestože mě některá z těchto slov občas zaskočila, byla příjemným kořením s ostřejší chutí. Mimo hanlivých výrazů se v knize vyskytují i spojení anglická. Pokud tomuto cizímu jazyku neholdujete, nemusíte se bát, že byste neporozuměli. Až na úryvky písně je výraz okamžitě vysvětlen, a jestliže ne, pak vězte, že se jedná o slovíčko, které se dnes v České republice běžně používá. Je taktéž pravděpodobné, že se u některé z kapitol zastavíte, protože ji nebudete schopni zařadit k některé z částí, s nimiž jste se v průběhu čtení seznámili. Vše ale souvisí se vším, proto se zbytečně nezastavujte a čtěte směle dál.

Má jediná výtka směřuje k obvyklému počešťování zahraničních příjmení, která náleží slavným ženám. U některých jmen sice tento český zvyk nepůsobí zle, ale bohužel převažují přízviska, k nimž se -ová běžně nepřidává, a když je tak učiněno, celkový dojem je až katastrofální.

Posledních dvacet stránek náleží epilogu, který je okénkem do historie prostituce a všeho, co souvisí nejen s ní, ale i se sexualitou (např. otroctví). Nechybí ani poděkování autorky, které uzavírá otázka, kterou bych ráda ukončila i svou recenzi, protože po přečtení Obchodu s mazlíčky si ji dozajista budete klást také: „Kdo je oběť?“

Román Obchod s mazlíčky vydalo nakladatelství Metafora