Kůstka si zamilují malí i velcí čtenáři

Už dlouho jsem nečetla komiks, který by byl tak vtipný a který bych mohla vřele doporučit nejen dospělým čtenářům, ale i těm nejmenším. Komiksy v poslední době totiž až příliš zapadají do schematismu, v němž jsou proudy krve známkou kvality stejně jako vulgární hlášky různých padouchů i hrdinů. Pojďme se tedy podívat blíže na dobrodružství podivných tvorečků, kteří právě prchají z Kůstkova vstříc dobrodružství...

Jeff Smith začal vydávat svou fantasy ságu s názvem Bone v roce 1991 vlastním nákladem. Tehdy patrně netušil, že za ni získá řadu uznávaných cen, jako je Eisner Awards nebo Harvey Awards, a že se dostane mezi 100 nejlepších knih století, jejichž seznam sestavil časopis Time. Obliba jeho černobílých obrázků v zahraničí přiměla i české nakladatelství Crew k vydání prvních dvou knih s názvem Útěk z Kůstkova a Velké kraví dostihy v rámci jedné knihy. Překladu se chopil již osvědčený překladatel Michael Bronec (za všechny připomeňme jeho mistrný překlad Posledního jednorožce). A právě díky Michaelu Broncovi se z hrdiny jménem Bone stal Kůstek. Už samotné jméno napovídá, že se bude jednat o miloučké stvoření, které přiroste k srdci každému čtenáři.

Příběh začíná útěkem tří zvláštních bytůstek z rodného Kůstkova, odkud byli vyhnáni kvůli pochybným machinacím jednoho z nich. Náhoda (respektive hejno kobylek) je zavede do jim neznámého kraje, kde se setkají s řadou zvláštních tvorů od maličkých brouků (a jejich dvoumetrových bratříčků), krvežíznivých, avšak nadmíru hloupých krysáků až po rudého draka, který se v žádné situaci neobejde bez svého zapáleného doutníku. A k tomu navíc přibudou další komické postavičky, jako je svérázná babička, která každoročně vyhrává závody v běhu, nebo její svěřenkyně, která do celého příběhu vnese i kousek romantiky.

Samotný děj není až natolik podstatný. Skládá se totiž z několika dějových linek, které se časem splétají a opět rozchází vlastními cestami. Přesto vše spojuje určité tajemství, které je postupně rozplétáno... na odpověď si však musíme zatím počkat. Nemusíte se bát, že byste se při čtení nudili. Naopak se připravte na to, že jakmile Kůstka vezmete do rukou, nebudete se od něj moci odtrhnout. Typický děj putování a hledání cesty zpět do své domoviny je totiž natolik odlišný od jiných příběhů tohoto typu, že to snad ani není více možné.

Hlavní novum je už samotný hlavní hrdina. Není to žádný svalovec, světaznalec, ani hloupoučký hobit, jakého známe třeba ze slavných Tolkienových románů. Kdo tedy Kůstek je? Je to jakési malé cosi, snad něco mezi Mumínkem a červíkem, co připomíná kresby z dílny Walta Disneye. O jeho vlastnostech pak můžeme říci, že je možná až příliš důvěřivý a že nezkazí žádnou legraci.

Za sebe mohu říci, že se už těším na další dobrodružství malého Kůstka a jeho kamarádů. A máme se skutečně na co těšit, protože celá komiksová řada čítá celkem 9 knih. Snad si i vy zamilujete nejen malého Kůstka, ale i ty chlupaté krysáky (mimochodem: nemáte také chuť na zapékánky?).

Komiks Kůstek vydalo nakladatelství Crew