Zádušní mše za hraběnku Jirky Holuba

kniha

Knižní klub letos na jaře vydal novinku Jiřího Holuba Zádušní mše za hraběnku – jde o historickou novelu, která, světe div se, je určena „dospělákům“. Musím se přiznat, že toto zjištění bylo pro mne překvapením. Mladého, nadějného autora totiž znám jen z knížek pro mladší čtenáře – ať už povídky, které vyšly ve sbírkách tvůrčí skupiny Hlava nehlava, tak ze samostatně vydaných knížek Kolik váží Matylda a Vzpoura strašidel.

knihaJiřího texty jsou plné laskavého humoru a nezbedného rošťáctví. Proto jsem čekala s napětím, jak se zhostil historického tématu a „dospělého“ jazyka. Nezklamal. Napsala příběh, který začíná vyprávěním malé Johanky, která sice stránku po stránce dospívá, ale mladá duše a svérázný nadhled v ní neuhasíná. Ostatně je tomu tak u všech Jirkových hrdinů.

V útlé knížce plné napětí poznáme Johanku Doubkovou, dceru správce zámku. Ona je vypravěčkou všech událostí, které se udály za pětačtyřicet let. A nebylo vždy všem do smíchu, ba právě naopak. Poprvé se s ní setkáme na konci války, kdy za dramatických okolností opouští zámecká rodina Lhotu a prchá do Rakouska. Díky době plné přehmatů a ukvapených soudů mnozí zapomněli, že zámečtí páni byli dobří, mnohým pomohli a leckoho za války zachránili. Co tedy na tom, že byli Němci? Pro osmiletou Johanku jde o noc plnou pláče, loučení, obav a hlavně o noc, kdy vidí naposledy svého tatínka. Zastřelí ho udavač Krause, jenž vede skupinu vyvlastňovatelů. Johanka nechápe, proč nikdo není potrestán, táta přece hájil zámek před drancováním…

Plynou léta, Johanka bydlí stále s maminkou, kastelánkou, na Lhotě. Často provází návštěvníky zámkem a sní o studiu historie. Je vlastně jedno, že dějiny touží studovat hlavně proto, že je chce dělat i spolužák Honza, kterého tajně miluje. Na studia se dostane, ale s Honzou se nepotkává – on je v Praze, ona v Brně.

Jednoho dne přijde mamince dopis z Rakouska. Kněžna Sofie zemřela a její poslední přání bylo, aby její popel byl uložen v zámecké kapli na Červené Lhotě. Maminka k údivu už dospělé Johanky neodmítá a začne organizovat přes veškeré nebezpečí velikou akci. Svolává bývalé služebnictvo a před zraky zákeřného Krauseho (bydlí přímo u zámku) začíná vše pečlivě chystat…

Víc neprozradím. Strhující příběh plný lidského porozumění a vzájemné tolerance si přečtěte sami, opravdu stojí za to. Autorův laskavý humor, dospělý, a přitom stále rošťácký, vás pohladí a příběh zcela pohltí. Předloží před vás spoustu otazníků, donutí vás zamyslet se nad spravedlností, pravdou, odpuštěním… A možná, až navštívíte Červenou Lhotu, budete pátrat po stopách Johanky a jejích blízkých.

Jak už jsem psala na začátku, zprvu jsem se obávala, zda Jiří Holub dokáže vstoupit do literatury pro dospělé, teď už se nebojím. Umí to a jde mu to skvěle!

Knihu Zádušní mše za hraběnku vydalo nakladatelství Knižní klub