Demo Nicka Hornbyho

divka

V případě britského spisovatele je demem paradoxně myšlena jeho zatím poslední kniha s názvem Julie, demoverze. V pořadí šestý román známého a cenami ověnčeného Nicka Hornbyho u nás vyšel letos v květnu v nakladatelství BB/art.

knihaAutor opět napsal knihu, ve které jeho postavy přehodnocují svůj vztah k okolí i k sobě samým. Ačkoli nemá Julie, demoverze tak dramatický námět, jako například Hornbyho Dlouhá cesta dolů, hlavní hrdinové jeho nejnovějšího románu prožívají vlastní malá dramata, která je více, či méně posouvají dál.

V Anglii se odehrává příběh Annie, ženy na vrcholu sil, která uvízne v nudném vztahu s Duncanem, jenž se více než o ni zajímá o svůj hudební idol – Tuckera Crowea. Americký zpěvák byl hvězdou 80. let, po kterých se na dvacet let odmlčel. Klidné vody rozvíří až zpráva o jeho nově vydaném albu Julie, demoverze, o které se strhne neuvěřitelný zájem. Duncen jako pravý „croweolog“ se pustí do první nadšené recenze nového počinu jeho nejoblíbenějšího umělce. Až časem zjistí, jak bláhové bylo jeho až příliš chvályplné hodnocení.

Tyto události ale pohnou i s Annie, která všemu zatím jen přihlížela. Jako přítelkyně největšího „croweologa“ se odhodlá napsat vlastní recenzi zbytečně vyzdvihované nahrávky. A právě i díky její odvaze se spustí řada nečekaných příhod. Z šedavé atmosféry anglického maloměsta Goolnessu ji vytrhne až e-mail od samotného Tuckera Crowea, který reaguje na její negativní hodnocení alba Julie, demoverze.

Annie se ocitá v nelehké situaci, kdy si uvědomí, že není tam, kde chtěla ve svém věku být. Její vztah s Duncanem se po více jak deseti letech rozpadá kvůli jeho nevěře a ona zjišťuje, že až naivně fantazíruje o osobě Tuckera Crowea. Současně ale netuší, že bývalému zpěvákovi se pod rukama právě rozpadl další nepodařený vztah, ze kterého má syna Jacksona, jediného z pěti dětí, kterého sám vychoval.

V patnácti kapitolách Julie, demoverze budou čtenáři svědky chvilkového sblížení dvou odlišných světů, v nichž se pohybují osoby na pokraji krize středního věku. Zda něco z jejich setkání vzejde, se čtenáři dozvědí v bezmála tří set stránkovém románu Nicka Hornbyho. Autor nám opět bez příkras předkládá osudy rozdílných postav, kterým nezbývá než se přes dlouhé rozmýšlení pokusit svůj život změnit.

Nerozhodli se nepořizovat si děti, ani se nedomluvili, že rozhodnutí v tomto směru odloží. K jejich přespávání to zkrátka nepatřilo. Annie si dokázala představit sebe jako matku, ovšem Duncan otce nepřipomínal ani vzdáleně a každopádně svůj vztah nehodlali upevňovat tímto způsobem. Nebyl to jejich styl. A teď Annie procházela tím, co jí všichni s tak rozčilující jistotou předpovídali: zoufale toužila po dítěti. Její zoufalství prohlubovaly obvyklé truchlivě šťastné životní události: Vánoce, kamarádčino těhotenství, těhotenství úplně cizí ženy, kterou potkala na ulici.

Knihu Julie, demoverze vydalo nakladatelství BB art