Co mají společného Dr. House, Hugh Laurie a Sherlock Holmes?

kniha

Mladá autorka Katty Joyce, vlastním jménem Kateřina Hejlová, je sice začínající autorkou, ale už teď má na svém kontě hodně vydařená díla. Její jméno zatím nespadá do „seznamu známých spisovatelů“, a proto není od věci představit její některou tvorbu.

doktorPublikovala hned několik povídek, například v knize Zuby nehty – povídka Poslední metro (povídky skupiny Hlava nehlava vybrala Ivona Březinová; Albatros, 2007), Tisíc jizev – povídka Trojná bohyně (dílo tvůrčí skupiny Hlava nehlava; Albatros, 2008) a kniha Ruce vzhůru – povídka Vražda v lodní kajutě (Ivona Březinová a kol.; Knižní klub, 2009). Za svou prvotinu považuje knihu Angelina Jolie & Brad Pitt: Společný příběh (Daranus, 2009), kde se zaměřuje na v názvu prozrazené celebrity. Další knihou v pořadí je Zabijte je všechny! (XYZ, 2010), v níž se autorka soustředí na brutální vraždění evropských rodin, které přišly do Afriky za prací. Příběh je inspirován skutečnou událostí. Souběžně s touto knihou vzniká i náš titul, kterým se budeme zabývat dále, a to Hugh Laurie: nespokojený melancholik (XYZ, 2010).

I tentokrát se zdrojem inspirace stává (opět) celebrita jménem Hugh Laurie. Sama autorka přiznává, že „práce na Hugh Laurie: nespokojený melancholik (XYZ, 2010) se od Angelina Jolie & Brad Pitt. Společný příběh (Daranus, 2009) lišila významně. Opět jsem bojovala s nedostatkem materiálů a byla nucena fabulovat víc, než bych chtěla.“ (zdroj citarny.cz).
Jak napovídá tento krátký úryvek z rozhovoru s Ivonou Březinovou, autorka „sestavila“ knihu ze získaných rozhovorů, proslovů Hugha L. a dalších článků, recenzí apod. Avšak kniha je tvořena dvěma rovinami – z již zmiňované biograficky sestavené části a poté z druhé příběhové roviny. Právě druhá část je smyšlená a doplňuje fakticky tvořenou část první. Obě se navzájem prolínají a v knize jsou řazeny střídavě.

Z části biografické je čtenáři popsán Hugh L. jako profesionální herec, milující manžel, svým způsobem milý introvert ke sklonu k melancholii. Autorka mistrně popisuje jeho náladovost a zároveň vyzdvihuje jeho těžko překonatelný talent. Čtenáři je podáván příběh, který trošku vypadá jako z amerického filmu končící happy endem, avšak je pravdivý a ne americký, nýbrž britský. Text je prolínán úryvky z rozhovorů, recenzí a dalších článků z různých amerických a jiných novin. Katty Joyce tyto „výstřižky“ z novin propojila s vyprávěním a vytvořila čtivý a pestrý příběh s rychlým spádem.

Smyšlený úsek nám popisuje návštěvu Hughova dlouholetého kamaráda Stephena Fryae a Emmu Thompsonovou, taktéž dlouholetou přítelkyni. Jejich společná návštěva u Hugha doma poskytuje čtenáři nástin vnitřních vztahů tří přátel, jejich společné kariéry a společně prožitých kolektivních chvil před kamerami nebo na divadelních prknech (divadelního spolku Footlights Dramatic Club – sdružení, které v má v Anglii dlouhou historii). Naneštěstí se jedná opravdu o nástin těchto zážitků. Tato část je tvořena převážně dialogem přátel, což není překážkou pro dobrou čtivost. Bohužel postava Stephena je sice představena jako přítel Hugha Laurieho, avšak v příběhu představuje spíše jakéhosi novináře, který Hugha neustále zpovídá a dotazuje, takže zbývá málo prostoru na to, aby Hugh občas položil přátelům také nějakou otázku. Dialogy tak působí trochu monotónně.

Kniha je doplněna poutavými fotografiemi ze zdrojů ČTK, PROFIMEDIA, ISIFA a archivu nakladatelství. Jsou černobílé a zobrazují herce se svými přáteli, Hugha v mladším věku a naopak nebo při sportovních akcí ap. Přibližně ve středu knihy se nachází barevně provedené fotografie a podobně jako u šedých je tady Hugh pózující nebo ve společnosti svých parťáků – hereckých kolegů. Fotografie jsou doplněny komentářem. Také obálka knihy je pro čtenáře, tedy především pro čtenářky, chytlavá – obličej hlavního hrdiny působí sice zadumaně „housovsky“, ale charismaticky a snad i přitažlivě. (I když o tom H. L. sám pochybuje). Na zadních stranách autorka udělala přehledný souhrn Hughovy kariéry, seřazen chronologicky podle roku.

V jedna dvaceti kapitolách se dostává čtenáři možnost dozvědět se o nadaném herci, kterého český divák zná především ze seriálu Dr. House, více informací, než zná z televizních obrazovek. Dovídáme se také, co má a nemá společného se Sherlockem Holmesem. A jestli je postava doktora House jeho životní rolí či nikoli. Tento nespokojený melancholik skrývá mnohá tajemství a tato kniha je prostředek, který nám odkrývá alespoň některá z nich.

Knihu Hugh Laurie: nespokojený melancholik vydalo nakladatelství XYZ