Cityboy - všechno, co jste chtěli vědět o londýnské City a báli jste se zeptat

„Cháska zkažených, hýčkaných a rozmazlených spratků seděla na teplých místech a stěžovala si, že dostávají na bonusech „jen“ dva garantované „půl melouny“ (jinými slovy půl miliónu liber), zatímco ještě před několika desetiletími jejich předkové konzumovali psí maso a vyhýbali se kulkám v rozbahněných zákopech Flander za dvě a půl pence týdně.“

Geraint Anderson, autor knihy Cityboy, je prototypem člověka, který své zkušenosti a znalosti chodu londýnské City obrátil proti systému, jenž ho po dobu několika let zaměstnával a především až nepřiměřeně dobře odměňoval. Zpověď finančního analytika se začala nejprve psát ve sloupku novin Thelondonpaper. Později mu jeho texty vydaly materiál na celou knihu, se kterou letos atakoval i české knižní pulty.

Samotný podtitul knihy „Peníze, sex a drogy v londýnské City“ napovídá mnohé o obsahu knihy Cityboy, zejména o náplni práce některých burzovních expertů. Hlavní hrdina Steve Jones čtenářům líčí vlastní přerod z mírumilovného hippie absolventa Cambridge do arogantního, nenasytného, zhýralého a narcistního makléře, který City obětoval nejlepší léta svého života. V příběhu nás zavádí do Londýna, současného světového finančního centra, kde se stal svědkem obchodování s důvěrnými informacemi, vyhýbání se daním či šíření poplašných zpráv. Všechny tyto praktiky měly vliv na obchod s akciemi, kterého se Steve Jones se svými kolegy účastnil.

Hlavní hrdina, ovlivněný autobiografií Gerainta Andersona, rychle pochopí, že ve světě obchodu s akciemi může prorazit nekonvenčním a pro něj přijatelnějším způsobem. Díky tomu, že jeho pevný plat nemohlo nic ohrozit, začal se soustředit na zvyšování svého bonusu, jenž se odvíjel od spokojenosti klientely. Jeho pracovní náplň se tak převážně skládala z návštěv večírků nebo koncertů, na které své klienty zval. Velice rád s nimi absolvoval i večere a návštěvy strip barů a night klubů, které se neobešly bez takřka neomezené konzumace alkoholu a drog.

Andersonův Cityboy čtenáři nabídne vše, co od něj od počátku očekává a ještě něco navíc. Kniha je velkorysým svědectvím koloběhu podrazů, tajných spojenectví a přebírání pracovních postů, ze kterého je obtížné se dostat. Ještě těžší ale muselo být přimět se napsat tato těžká obvinění proti systému, který autora na dlouhou dobu finančně zabezpečil. Ačkoli se Geraint Anderson nikdy psaním neživil, jeho knižní debut je napsán lehce a vtipně. Vulgární hovorová řeč ještě umocňuje atmosféru prostředí ambiciózních, egoistických a ješitných mužů, kteří se pro sebe snaží urvat i to, na co by za normálních okolností neměli nárok.

„Shakespear měl pravdu, když napsal, že lidské bytosti jsou primitivními bestiemi a současně anděly plnými šlechetnosti… a bezmezných schopností. Jsme schopni obdivuhodných altruistických skutků, ale současně jsme pod vlivem našich základních, zvířecích instinktů.“

Knihu Cityboy vydalo nakladatelství Millenium publishing