Cit slečny Smilly pro sníh

snih

Nejsem dokonalá. Mám radši sníh a led než lásku. Spíš mě zajímá matematika, než abych měla ráda své bližní. Ale držím se v životě něčeho, co je neměnné. A člověk tomu může říkat orientační smysl, ženská intuice, může si tomu říkat, jak ho napadne. Je to základ, na který se mohu spolehnout. Může být, že jsem si nedokázala život zařídit moc šikovně. Ale vždy se alespoň jedním prstem držím Absolutního prostoru. Proto se svět může vykroutit z kloubů a může to s ním jít z kopce jen do určité míry, než si toho všimnu. Bez nejmenší pochyby teď vím, že něco není v pořádku. (Hoeg, Peter: Cit slečny Smilly pro sníh. Praha: Argo 2006, s. 45.)

knihaHlavní hrdinka knihy, Smilla Jaspersenová, se narodila a vyrostla v Grónsku. Po matce jí v žilách proudí grónská krev, po otci je poloviční Dánka. Na Dánsko si nikdy nezvykla. Miluje sníh a led. Rozumí jim, mnohdy více než lidem ve svém okolí. Jedním z mála světel v jejím životě je její malý přítel Izaiáš. Proto, když se chlapec záhadně zřítí ze střechy a umírá, nechce se Smilla smířit s žádnou z teorií o sebevraždě. Této teorii neodpovídají ani chlapcovy stopy na střeše. Malý, nepatrný detail, ale pro někoho, kdo dokáže otisky ve sněhu číst, významné vodítko. A tak se Smilla vydává doslova po stopách záhadných okolností chlapcovy smrti. Její hledání ji zavádí zpět do její rodné vlasti, do Grónska, i když okolnosti jejího návratu domů nejsou těmi nejšťastnějšími.

Kniha, v současné době nejpřekládanějšího a nejčtenějšího dánského autora Petera Hoega, vnáší do čtenářova příbytku doslova chlad dánské zimy. Samotný příběh není nikterak komplikovaný, drží se jasné dějové linie, děj probíhá zpravidla v poklidném tempu. Skutečně napínavých okamžiků v knize nalezne čtenář v podstatě jen několik, což ovšem není nijak na škodu. Děj se pozvolna ubírá k objasnění záhady obklopující Izaiášovu smrt. Autor velmi precizně vykresluje prostředí, ve kterém se děj odehrává, stejně jako si pohrává s charaktery hlavních hrdinů, které jsou vším jiným než prototypem klasických knižních hrdinů. O této knize si dovolím tvrdit, že vám při jejím čtení bude skutečně zima.

Peter Hoeg se narodil 17. května 1957 v Kodani. Navštěvoval Frederiksberg Gymnasium a je absolventem Kodaňské univerzity. Předtím, než se začal živit jako nezávislý spisovatel, prošel řadou rozličných povolání. Jedním z nich byla také služba na lodi. Právě zkušenosti z této doby zúročil při psaní románu o grónské dívce s citem pro sníh a led.

Knihu Cit slečny Smilly pro sníh vydalo nakladatelství Argo.

Níže uvádím seznam dalších Hoegových děl, které se setkaly se všeobecným úspěchem nejen v Dánsku, ale dostalo se jim čtenářského uznání také v mezinárodním měřítku:
-    Až nadejde čas (Argo 2007)