Adresát neznámý

muzi

V letošním roce uplynulo přesně sedmdesát dva let od prvního vydání novely v dopisech – Adresát neznámý. Jeho autorkou je americká spisovatelka Kathrine Kressmann Taylor, píšící pod mužským pseudonymem Kressmann Taylor. Ačkoli spisovatelku v literárním světě proslavil právě výše zmíněný titul, je také autorkou novel Day of No Return (1942) a Deníky z Florencie za povodně (1967).

knihaAčkoli kniha Adresát neznámý vyšla v roce 1938, je s podivem, že v ní Kathrine K. Taylor zachycuje jen nedávnou minulost let 1932 až 1934. Příběh je záměrně situován do doby, kdy ještě málo kdo dokázal rozpoznat hrozící nebezpečí, které se formovalo v Německu. Audiokniha nám představuje nezkrácenou verzi literárních dopisů, jež si mezi sebou vyměňovali dva staří přátelé, které rozdělil až návrat do vlasti jednoho z nich.

Vyprávění začíná dopisem pro Martina Schulseho do Mnichova, který se s rodinou právě vrátil ze Spojených států amerických a v Německu chce začít nový život. Psaní mu v roce 1932 posílá jeho dlouholetý kamarád Max Eisenstein, který v USA zůstal. Schulse s Eisensteinem spolu mimo jiné kdysi vedli uměleckou galerii. Z prvních dopisů vyplývá, že Max Martinovi závidí návrat domů. V prvních dopisech také nalezneme Martinův šok z německé chudoby, která byla po první světové válce stále ještě patrná. S rokem 1933 se situace začíná pomalu měnit. Hindenburg musí jmenovat Hitlera říšským kancléřem a nikdo netuší, čeho je tento neznámý muž schopen.

Přímý kontakt s problémy Německa a s nacistickou ideologií způsobí pomalý, ale jistý odklon od Martinových liberálních názorů. Už ze čtvrtého dopisu je patrný odstup od kamaráda, jehož židovský původ není žádoucí. Max si zprvu nepřipouští přítelovu proměnu, ale po nadcházejících krutých zkušenostech se sílícím režimem mu dojde, že se z Martina stal Hitlerův sympatizant.

Protože Maxovi jednoho dne roku 1934 dojde jeho dopis sestře do Berlína zpět s poznámkou „adresát neznámý“ (Adressat unbekannt), rozhodne se pomalu, ale jasně pomstít. V době Hitlerova vzestupu k moci totiž znamenalo sousloví „adresát neznámý“ jediné…

Je až neuvěřitelné, že tuto realistickou výpověď o poměrech panujících před druhou světovou válkou, napsala americká spisovatelka v době, kdy se k samotným bojům v Evropě teprve schylovalo. Zarážející je rovněž fakt, s jakým odstupem od situace v Německu byla schopná tuto dech beroucí novelu napsat. Perfektně zvolená forma dopisů čtenáře neošidí o žádné informace z vyprávění a přitom je nechá napnuté až do samotného závěru. Konfrontace dvou přátel skrz psané slovo ještě více dramatizuje zápletku takřka do neúnosné míry.

V případě audioknihy Adresát neznámý si posluchači přijdou také na své. Jakýsi nepřímý dialog zde vede Marek Eben (Max Eisenstein) a Ivan Trojan (Martin Schulse). V jejich podání dostává dílo Kathrine K. Taylor až mrazivou atmosféru boje o holý život, který přátelé vedou přes dopisní papíry.

Židovská rasa je bolákem na těle každého národa, v jehož středu žije. Nikdy jsem nepociťoval nenávist k jednotlivým židům. Ty jsi mi vždycky byl drahý jako přítel, leč jistě pochopíš, že mluvím zcela upřímně, když řeknu, že jsem tě měl rád nikoliv pro tvou rasu, ale navzdory jí. (Martin Schulse, dopis ze dne 9. 7. 1933)

Audioknihu Adresát neznámý vydala společnost Tympanum