Mé dítě vrahem?

hlava

Cyril Valšík je známý novinář, dramatik a ve velké míře také scénárista dokumentárních filmů (Milióny na dosah, 1971, Mŕtvi žalujú, 1972 a spousta dalších). Dále pak režisér v Československém rozhlase v Bratislavě a ČT Bratislavě, komerční fotograf a autor krátkometrážních filmů, na kterých se podílel i v zahraničí.

knhaCyril Valšík je také autorem knihy Váš kluk prostitut? (2009) vydané v nakladatelství Mladá fronta. Kniha, která se, jak už název vypovídá, týká prostituce nezletilých chlapců v České republice, je označována jako beletrie faktu. Čerpá ze skutečného světa a odkrývá mnohá těžko uvěřitelná tajemství. Stejně nesnadno uvěřitelný příběh se skrývá v knize (Bude) vaše dítě vrah? (2010) vydané taktéž v nakladatelství Mladá fronta. Autor prostřednictvím strhujícího příběhu seznamuje čtenáře se širokosáhlými a rozmanitými tematickými okruhy: sociálním prostředím cirkusu, životem dětí v dětských domovech, šikanou mezi dětmi, homosexualitou, násilím, láskou, pevným přátelstvím, bezmocností a touhou po odplatě.

Jedná se o ohromující příběh, ve kterém je hlavním hrdinou Roland, chlapec velice bystrý a sečtělý. Ač je to zvláštní, sám čtenář zjistí, že je těžko považovat Rolanda za kladného nebo záporného hrdinu. Zdá se, že je velice obtížné pochopit, jak své vyprávění Roland myslí, ale postupem času čtenář zjišťuje, že hlavní hrdina žije více svou minulostí než přítomností a že budoucnost plánuje do posledního detailu. Vypravěč v er-formě zblízka nahlíží do Rolandova nitra a ukazuje čtenáři jeho psychické rozpoložení, myšlenkové pochody, a co je důležité, také jeho detailně promyšlené činy. Vykresluje čtenáři důvody k těmto činům a možné ospravedlnění. „Roland se definitivně rozhodl a bylo mu jasné, že si musí odpovědět na první otázku jak? a hned na druhou kde? Přemýšlel o všem možném, a protože byl zvyklý své možnosti zvažovat, rozhodovat se racionálně, chladně, snažil se o to i nyní, jenže nevěděl si rady, jak vše ve zdejších podmínkách realizovat.“ (Valšík, Cyril. (Bude) vaše dítě vrah? Praha: Mladá fronta, 2010, s. 113.)

Kompozice knihy je tvořena přirozeným počátkem, kdy je čtenář vtáhnut do Rolandova nynějšího života. Postupně se skladba rozrůstá, nabírá bohatosti a čtenář se dovídá, že hlavní hrdina není jen obyčejný nájemný vrah, který je chladný a nekompromisní, ale že má za sebou příjemné vzpomínky a především zážitky z dětství, které by si přálo mít mnoho dětí. Jako dítě byl totiž „cirkusákem“. A právě vzpomínky na cirkus Eden jsou ty optimistické a drží ho nad vodou. Ale pak… pak se to zvrtlo. Příjemné vzpomínky jsou vystřídány těmi, na které by byl býval nejraději zapomněl. A jako po skluzavce dolů sjížděl Rolandův život – sociálka, děcák, šikana, nespravedlnost, touha pomstít se těm, kdo ublížili.

Autor využívá prolínání krátkých záběrů podobně jako ve filmu a dílo působí jako dokument. V jednotlivých sedmadvaceti kapitolách, na sebe navazujících, se prolíná přítomnost se vzpomínkami. Stručný popis událostí bez jakýchkoliv nadbytečných detailů dává čtenáři pocit rychle odvíjejících se událostí. Některé pasáže bývají opakovány, ale na čtenáře to nepůsobí otravným pocitem. Dojem z knihy není pouze dramatický, jak by se na první pohled mohlo zdát, střídá se s úsměvnými momenty, a přestože jich není moc, neodtrhneme oči od textu až do posledního řádku.

Kniha otevírá pohled do skrytého tajemství Rolandova a nutí některé z nás zamyslet se nad otázkou: může se stát, že i mé dítě bude vrah?

Knihu Bude vaše dítě vrah? vydalo nakladatelství Mladá fronta