Silná dvojka proti nejistotě v mezilidských vztazích

zena

Stejně jako je blízko od lásky k nenávisti, od obdivu k žárlivosti, od euforie k bezedné melancholii, právě tak jde pocit společenského ocenění ruku v ruce se společenským zavržením. Ať už jste se narodili jako přirozeně plaší, stydliví, nebo jen hledáte svého „zakopaného psa“, pak jsou právě vám určeny knihy Dalea Carnegieho – Jak rozvíjet vztahy s lidmi, působit na ně a získat jejich důvěru a Jak správně myslet, jednat a mluvit aneb Carnegie pro 21. století. Sestavil a k vydání (za Dale Carnegie Associates) připravil Dr. Arthur R. Pell. Vydal Práh (2010). Předmluvu zajistil Richard Salzmann. Proč byste se měli zajímat o Carnegieho, když se na českém trhu nabízí nepřeberné množství osobnostně-motivačních titulů? Jak řekla jedna známá, protože z něj dost často naši autoři čerpají...

knihaDale Carnegie může být inspirativní literaturou pro všechny, kteří se rozhodli změnit svět kolem sebe tím, že nejprve změní sebe. Znáte to - pohněte sami sebou a pohnete světem... Obě knihy mají podobnou strukturu a téma sebepoznání a sebevýchovy se jimi prolíná, proto dnes přináším dvojitou dávku Carnegieho v jednom článku. Snad to nebude jako to dvojité espresso, které jsem si dala minulý týden v Istanbulu. Hořkostí jsem skřípala zuby ještě večer.

Některé myšlenky nebo citáty se prolínají oběma tituly, např.: „Existují čtyři, a právě jen čtyři způsoby, kterými přicházíme do kontaktu s okolním světem. A jsme oceňováni a hodnoceni právě podle těchto čtyř kritérií: co děláme, jak vypadáme, co říkáme a jak to říkáme.“ Nebo: „Lidé, které o něčem přesvědčíte násilím, si stejně dál budou stát na svém.“ Ono to není na škodu, stejně jako opakování probraných myšlenek v každé kapitole. Zpočátku mi tento systém nevyhovoval, měla jsem pocit zahlcení informacemi, nakonec jsem zjistila, že právě díky tomu mi Carnegieho mezilidské „vylepšováky“ snáze ulpívají v paměti. Americké „opakování matka moudrosti“.

Ústředním tématem knihy Jak rozvíjet vztahy s lidmi, působit na ně a získat jejich důvěru je zlepšení mezilidských vztahů. Kniha (v deseti kapitolách) pomáhá rozumět vzájemnému působení a neviditelným silám, které řídí chování lidí navzájem. Jenže od čtení (cvičiště) je docela daleko k jednoduché interpretaci (bojiště). Asi nejlepším způsobem, jak pochopit Carnegieho, je udělat tisíce chyb a společenských přešlapů.

K čemu nám tedy kniha napomůže? Řekněme, že poodhalí náš „modus operandi“. Opakující se způsob chování (str. 93). Někdo by to mohl nazvat – bludný kruh, kolečko, spirála... Jde o to, že můžeme zjistit, kde děláme onu karmickou chybu. Asi prazáklad potíží nás všech vychází ze strachu. Ten nás uzavírá a blokuje průtok „energie“ našimi těly. Každý máme jiný spouštěč, jiný společenský „komplex“. Carnegie si na nás posvítí (tedy pokud jsme jedinci schopní alespoň minimální reflexe) a americkým nadšeným způsobem namasíruje ztuhlé zátylky obrocené potem úzkoprsosti a výmluv sahajících do pátého kolene.

„Entuziasmus není viditelný jen zvenčí. Projevuje se zvnitřku osobnosti. Objevuje se, když si opravdově zamilujete to, co děláte.“ (str. 24)

„Uvědomte si, že štěstí nezávisí na tom, kým jste nebo odkud pocházíte – závisí pouze na tom, jak smýšlíte. A proto začněte každý den myšlenkou na dary, za které byste měli být vděčni. Vaše budoucnost z větší části závisí na tom, jak dnes smýšlíte. Proto naplňte svou mysl myšlenkami, které jsou plné sebedůvěry, lásky a víry v úspěch.“ (str. 6)

„Pokud ze své podstaty nemáte rádi lidi, pak existuje jeden způsob, jak kultivovat svůj charakter – začněte prostě hledat u lidí to dobré. A zcela jistě tyto dobré stránky najdete.“ (s. 29)

„Když jednáte s lidmi, pamatujte na to, že nejednáte s logicky uvažujícími bytostmi, ale se stvořeními, která jsou plná emocí.“ (str. 49)

O čem je Jak správně myslet, jednat a mluvit? Dale Carnegie hovoří o komunikaci jako „obousměrné cestě“. Teorie komunikace a přenosu dat (myšlenek, informací) je samostatný vědní obor. V čem nám může jeden populárně naučný svazek pomoci? Dale Carnegie nehovoří jen o procesu předání informace, ale i o tom, jak přemýšlíme. Jak vnímáme okolní svět. Jak řešíme spory atd.

Umění dobré konverzace je umění naslouchat a umění mlčet. Což si přiznejme, může být celkem dřina. K chápavému poslechu a tichu je zapotřebí velké kázně, která nám obvykle chybí, protože máme pocit, že musíme druhé hned konfrontovat s našimi pocity a myšlenkami. Nejlepším tréninkem pro mlčení „venku“ může být partnerský/manželský vztah. Když zkusíme neskočit na každý smeč a necháme padnout míček na zem, neznamená to, že prohráváme hru nebo celý zápas...

V osmi kapitolách můžeme načerpat tolik podnětů pro lepší komunikaci jako za několik sezení s osobním koučem (kniha vás vyjde podstatně levněji). Dale Carnegie vytasil těžký „kalibr“ jako: „jak sebevědomě a přesvědčivě promlouvat“ nebo „jak vytěžit maximum ze sporu“. Tento titul může také pomoci řídícím pracovníkům v tom, aby uměli odhadnout vhodný způsob kritiky svých podřízených (např. str. 100 – Mějte na paměti, že lidé jsou citlivé bytosti).

K přesvědčivosti celé knihy přispívá i citát Melindy Gates z časopisu Time o Warrenu Buffettovi: „Velcí učitelé mívají skvělou schopnost učit se od druhých a Warren Buffett není výjimkou. Ačkoliv je dnes vyhlášeným řečníkem s velkým darem přirozenosti, nebylo tomu tak vždycky. Jednou mi vyprávěl o tom, že kdysi míval hrůzu z mluvení na veřejnosti. A tak jednoho dne nastoupil do řečnického kurzu Dalea Carnegieho. Certifikát o jeho úspěšném absolvování mu dodnes visí na zdi pracovny v Omaze...“

„Existuje jen jeden způsob, jak dosáhnout toho, aby někdo něco udělal. Totiž dokázat, aby to sám chtěl udělat.“ (str. 88)

„Žijeme v uspěchané době. Pokud je na vás, abyste něco řekli, řekněte to rychle a odmlčte se, abyste dali svému partnerovi šanci promluvit.“ (str. 119)

„Lidé, kteří se nebojí přijmout zodpovědnost, se odlišují od ostatních kolegů, ať už v kanceláři nebo v továrně, a bývají to ti, kteří jsou v čele. Nebojte se přijmout zodpovědnost. Pracujte na malých i velkých věcech a úspěch vás nemine.“ (str. 130)

Podle Carnegieho je „integrita živou vodou důvěry“. Zní to jako pohádka, že ti s vlastním morálním kodexem a etickým přístupem v podnikání dobudou slávy a zaslouženého úspěchu. Co potřebujeme kromě integrity, abychom uspěli? Respekt a spravedlivost. Ať se vám na této cestě daří. A ti z vás, kdo to už znají z Carnegieho učení nazpaměť, mohou alespoň opisovat citáty.

Knihu Jak rozvíjet vztahy s lidmi, působit na ně a získat jejich důvěru a Jak správně myslet, jednat a mluvit vydalo nakladatelství Práh