Slovem a mečem – nový český historický román

mec

Na tuzemském knižním trhu se na konci loňského roku objevil debut spisovatelky Ivany Špičkové. Přestože u nás vychází velké množství různě situovaných historických románů, autorka se ve své prvotině Slovem a mečem zaměřila na období velké slávy antického Řecka. Vzhledem k tomu, že této etapě dějin se u nás věnovalo a věnuje malá část romanopisců, zaujme tento fakt všechny milovníky antiky.

knihaIvana Špičková se při práci zabývá psaním, které bylo v počátcích ovlivněno klasiky historických románů, jakým byl Hugo, Dumas nebo Stendhal. V knize Slovem a mečem autorka spojila dvě celoživotní záliby – historii a psaní. Období antického Řecka ji zajímá nejen kvůli silnému potenciálu vědění, kultury a politiky, ale i pro soukromé příběhy lidí, jejichž životy se formovaly v důležitém období světových dějin.

V románu se setkáme s několika úrovněmi střetů a rozporů na poli kultury, společnosti i politiky. V první řadě jde o konflikt Athén a Sparty, dvou znepřátelených městských států, které v 5. století před naším letopočtem vyvolaly Peloponéskou válku. Boje se vedly bezmála třicet let a román nás zavádí do závěrečné etapy vyjednávání a následné porážky Athén. Na příkladu konkrétních hrdinů pak čtenáři poznají rozdílné hodnoty dvou politických systémů, které spojovala snad jen územní příslušnost k Řecku.

Přestože kniha Slovem a mečem disponuje velkým počtem postav, ústředním příběhem je setkání athénského bojovníka Faidóna a spartského vojáka Periláa. Athéňan, po jednom z mnoha střetů s nepřátelskými vojsky, domů přivádí zraněného Sparťana. Jde o strategického zajatce, který by mohl Athénám pomoci uzavřít mír. Přes počáteční rozpaky a nedůvěru v  protivníka se z Periláa a Faidóna stanou přátelé, mezi kterými ale stojí příslušnost a věrnost svému městu.

„Když si příště vyšli do města, Faidón schválně zamířil do míst, kde často pobýval Sokrates se svými žáky. Periláos řekl, že by rád viděl závody, nikoliv, že by rád poslouchal úvahy filosofa, ale Faidónovi to nedalo, aby nevyzkoušel, jak se bude tvářit. Byl jednoduše příliš zvědavý. Sokrates byl jediný filosof, kterého si mohli jít poslechnout, ostatní vyučovali za peníze a studium bylo formální. Ale k Sokratovi se mohl připojit kdokoliv, a Faidón to někdy dělával, když měl volnou chvíli.“
(Špičková, Ivana: Slovem a mečem. Brno: Millenium Publishing, 2010)

Spisovatelka Ivana Špičková nám na pozadí antických dějin ukazuje lidské příběhy, které paradoxně spojilo nepřátelství dvou silných protivníků – Sparty a Athén. Dva čestní a oddaní vojáci, kteří by spolu správně neměli ani promluvit, k sobě našli cestu v nejtěžších dobách Peloponéské války. Na jejich příkladu je dobře patrné, že i lidé s odlišnými názory se mohou domluvit na základních hodnotách a obecně platných zákonech. V tomto ohledu dokázala autorka dobře vystihnout obě hlavní mužské postavy, jejichž osudy ovlivňuje vůle jejich národů.

Silné stránky debutu Ivany Špičkové jsou samozřejmě ve zvoleném dějinném období antického starověku, které v české literatuře nejvýrazněji zpracovala Jarmila Loukotová s důrazem na římskou historii. Dalším potenciálem knihy jsou soukromé osudy jednotlivých postav, které prožívají přátelství, lásku či ztrátu nejbližších v éře úpadku Athén jako někdejšího vedoucího města celého Řecka. Za slabší místa knihy lze považovat popis historických reálií, faktů a dějinných událostí, které v tomto podání působí trochu učebnicovým dojmem. Tento nedostatek se ale lehce ztratí v napínavých příbězích všech postav.

Pokud vás tedy láká věk největších filozofů a myslitelů evropské kultury a chcete se seznámit s osudy athénských a spartských bojovníků, nestojí vám nic v cestě. Česká literatura už má svůj román z prostředí antického Řecka.

Knihu Slovem a mečem vydalo nakladatelství Millenium Publishing