Paci, paci, pacičky

obrazek

„Paci, paci, pacičky, táta koupil botičky a maminka pásek za myší ocásek.“ Znáte tuto písničku? A co třeba Kalamajka mik, mik,mik... nebo Pec nám spadla? Asi si nyní ťukáte na čelo a říkáte si: no kdy by je neznal?! A máte pravdu. My všichni jsme přece na těchto krásných českých písničkách vyrostli a známe je ještě nyní celé nazpaměť. Ale jak jsou na tom se znalostí tradičních českých písniček vaše děti?

knihaPokud je chcete seznámit s českou lidovou tvorbou, pak vám doporučuji knihu Nejkrásnější písničky a říkadla, kterou nedávno vydalo nakladatelství Fragment. Publikace navazuje na neméně úspěšné tituly, jako je Velká knih českých říkadel a Velký zpěvník lidových písniček. Odtud byly také převzaty některé texty spolu s krásnými ilustracemi Josefa Lady.

Kniha obsahuje celkem 45 písní. U každé písně jsou uvedeny noty (bohužel bez akordů) spolu se všemi slokami. Text je psán velkým písmem, takže je kniha vhodná i pro malé čtenáře, kteří se čtením teprve začínají. Vybrány byly písně veselé, které jsou všeobecné známé, takže se do jejich zpívání mohou zapojit i rodiče a prarodiče. K těm nejveselejším patří například Komáři se ženili, Utíkej, Káčo, utíkej nebo Skákal pes přes oves. Z „vážnějších“ jsou zastoupeny Andulko šafářova nebo Ach, synku, synku. Nedílnou součástí této publikace jsou koledy, díky nimž vám může tato kniha připravit krásné chvíle u vánočního stromečku při zpívání písniček, jako je Chtíc, aby spal nebo Veselé vánoční hody.

Druhou část knihy tvoří říkadla. Celkem je zde uvedeno 71 veselých básniček. Naleznete zde jak kratičké slovní hříčky, jako je Zlatá brána otevřená nebo Chodí pešek okolo, tak delší veršované příběhy, např. Princeznička na bále nebo Když jsem já sloužil to první léto (zde bohužel nejsou uvedeny noty, přestože jde o písničku všeobecně známou).

Texty jsou provázeny krásnými obrázky Josefa Lady. Budete tak moci obdivovat výjevy z personifikovaného světa zvířat: baculatá housátka, pyšně se nesoucí čuníky nebo pejsky hrající na hudební nástroje. Zvířata se často vyskytují i na obrázcích, která zpodobňují lidský svět: veselé dívenky, malé chlapce při hře nebo staré pantáty s fajfkou v ústech. Na obrázcích před vámi ožije starý (a možná i lepší) svět, v němž žily lidové tradice a kde lidé měli dostatek času na své blízké.

Ilustrace si vaše děti zamilují (vždyť kocour Mikeš dodnes patří k nejoblíbenějším večerníčkovým postavám). A také vy se budete moci na chvíli zasnít a zavzpomínat si na své dětství. Kniha tak bude milým dárkem pro vaše ratolesti. Na rozdíl od mnoha jiných publikací pro nejmenší jde totiž o knihu kvalitní jak po stránce textové, tak po stránce výtvarné.

Na závěr připojuji ukázku z knihy – dvě (pro mě alespoň) méně známá říkadla:

Ocásek
Šlo prasátko na procházku,