Zábavná logopedie

kulicky5

Mnozí rodiče se setkávají s problémem ve výslovnosti některých obtížných, jindy zase jednoduchých hlásek svých milých ratolestí. Může se nám zdát, že takovýchto dětí v posledních letech přibývá, ale nemusí to být zas až tak pravda. V dřívějších letech tomuto problému s výslovností nebylo věnováno tolik pozornosti.

knihaVzpomeňme si například na známou osobnost Jiřinu Bohdalovou, která svým hlasem zvěčnila a upozornila na skřítky z mechu a kapradí – Křemílka a Vochomůrku (všímáme si sykavek). I některé podobně nadabované pohádky (a že jich je!) mohou ovlivnit vývoj výslovnosti dítěte. Dnes už víme, že je lepší výslovnostní problém vyřešit už v útlém věku dítěte, protože v pozdějším (např. mladším školním věku) může být už pozdě. V současnosti je však situace jiná a je několik možností, které vedou k vyřešení problému.

Autorka knihy Logopedie – texty, hry a úkoly pro nácvik výslovnosti Ludmila Strejčková se pokouší podat jednu z možností, jak si procvičit špatně vyslovované hlásky. Knížka je upravená tak, aby podání naučného textu probíhalo zábavnou formou a aby dětského recipienta zaujalo. Proto jsou v knize naučné texty (občas) podány ve formě rýmovačky. Není to kniha složená pouze z textů, ale i z her a úkolů (jak je uvedeno v názvu) pro nácvik výslovnosti, ale i z obrázků.

Učebnice je členěna do několika okruhů – měkčení (Ť, TĚ, TI; Ď, DĚ, DI; Ň, NĚ, NI), hláska L, sykavky (C, S, Z, Č, Š, Ž), písmenko R a taktéž Ř. Každé písmenko je barevně zvýrazněno pro lepší orientaci. Barvičky v knížce hrají velkou roli. Nacházejí se zde obrázky, které jsou na každé stránce knihy zastoupeny v hojném počtu. Většinou jsou zobrazeny pod říkadly a znázorňují slova s problematickými hláskami. Jindy zobrazují detail z velkého obrázku nebo popisují nějakou činnost, kterou má dítě vylíčit nahlas. (Např. zadání: Odpověz podle obrázků: Co dělal Budulínek? /Na obrázku je Budulínek, jak jede na lišce./ Dítě odpoví: BuduLínek jede na Lišce. s. 18). Obrázky jsou nakresleny jednoduše a přehledně. Detaily obrázků, které jsou důležité v souvislosti s textem, jsou vyznačeny tak, aby je dítě snadno poznalo a popsalo. O tuto sympatickou ilustraci se postarala Vladimíra Slabochová, která je ilustrátorkou dalších naučných cvičebnic.

Ludmilou Strejčkovou je uveden i „návod“, tzv. metodický postup při procvičování hlásek: „Logoped nebo rodič přečte text k hlavnímu obrázku na pravé straně. Potom společně s dítětem procvičuje texty nebo říkanky na levé straně.“ (s. 6) Cílem by mělo být samostatné vypravování dítěte podle velkého obrázku, rodič nebo logoped může pomoci návodnými otázkami. Nezapomeňme připomenout, že v knize není uvedeno, JAK se hlásky vyslovují (poloha jazyka, pohyb rtů apod.), proto je důležité, aby rodič byl náležitě „proškolen“. Pro logopedy může být tato knížka dobrou pomůckou.

Knihu Logopedie – texty, hry a úkoly pro nácvik výslovnosti vydalo nakladatelství Fragment