Čtení může být pro děti zábavou

dite
Dnešní recenze bude zajímat především rodiče, kteří by rádi svým dětem ukázali, nakolik může být čtení zábavné. Většina dětí má totiž se čtením problémy – někdy jim připadá nudné, jindy z něj mají strach, protože nedokáží spojovat jednotlivé hlásky či slabiky. Kniha Malované čtení pro děti vám však zaručí, že vaše ratolesti změní své mínění o čtení.

Kniha obsahuje 31 krátkých příběhů, v nichž jsou na rozdíl od tradičních textů některá slova nahrazena veselými ilustracemi Antonína Šplíchala. obal knihyMalý čtenář díky nim nebude nad knihou usínat, protože bude moci obdivovat pestrobarevné obrázky pejsků, kočiček, čertů či dopravních prostředků. Písmenka se mu v této knize nebudou plést dohromady a měnit se v podivné znaky nedávající smysl. Naopak: jednotlivá slova jsou psána velkým písmem, často na jednom řádku naleznete jen tři slovíčka a vždy minimálně jeden obrázek.

Kniha může mít dvojí využití. Především může sloužit jako zábavná didaktická pomůcka pro žáčky první třídy, kteří se budou pokoušet sami o čtení. Druhou alternativou je společné čtení rodičů s mladšími dětmi, které ještě do školy nechodí – rodiče v tomto případě budou psaný text předčítat sami a děti jen doplní slovíčka, která jsou nahrazena obrázky. Tím si obohatí svou slovní zásobu a budou moci s rodiči zažít i mnoho legrace.

Příběhy, které sepsal Jiří Havel, jsou podobné těm, které možná znáte z časopisů pro děti, jako je Mateřídouška nebo Sluníčko. Některé z nich jsou dějové; dozvíte se  v nich například, jak dopadla kočka Lízinka, nepozorná parádnice, nebo jak byl potrestán medvěd, který kradl včelám med. Děj neschází ani v ostatních příbězích, v nichž se však spíše klade důraz na popis světa kolem nás. Tradičně se seznámíte s řadou zvířátek, dále s částmi lidského těla či s různými druhy zeleniny, která se používá při vaření. Mnohé texty také vyloudí na dětských tvářích úsměv, třeba ten o fotbalu v zoologické zahradě. Více ale neprozradím, aby na vás čekalo i nějaké překvapení.

Knihu doporučuji všem dětem, které by rády měly čtení jako zábavu a nikoliv nudnou povinnost. Právě malované texty mohou jejich učení nejen zjednodušit, ale také z něj udělat zábavu pro ně i pro jejich rodiče. A pokud jste již se svými ratolestmi zkoušeli nějaké to malované čtení, budeme rádi, když se o ně podělíte s ostatními čtenáři prostřednictvím komentáře.

Knihu Malované čtení pro děti vydalo nakladatelství Fragment.