Eragon, modrá kniha – dobrodružství začíná

drak
Mnoho mladíků sní o závratných dobrodružstvích a legendách starých časů. Jen málokterý by však byl doopravdy ochoten se jednou z nich stát. Jaké to asi může být, proměnit se ze dne na den z bezvýznamného farmáře v nepřítele království a hrdinu prostého lidu?

V prvotině Christophera Paoliniho Eragon se setkáváme se zcela novým fantastickým světem. Samozřejmě je tradičně obydlen lidmi, elfy, trpaslíky a draky, kteří jsou již téměř nedílnou součástí tohoto typu románu, ale kromě nich se objevují nová temná stvoření: ra’zakové a bojovný kmen urgalů. Na rozdíl od jiných fantasy světů, kde jsou draci spíše nebezpečím a strážci pokladů, mají v Paoliniho sáze místo po boku lidí a elfů jako jejich společníci, přátelé a rádci.

obal knihyI když prvních několik stránek poněkud „drhne“ hlavně kvůli jazykové stránce textu – působí místy kostrbatě, šroubovaně –, je čtenář velmi rychle vtažen do děje a jen velmi těžko od knihy odchází. Od začátku se děj rozehrává v několika liniích a s jednotlivými kapitolami se mezi těmito linkami přeskakuje. Přesto si celek stále drží kompaktnost a čtenář přesně ví, kde se ve kterém okamžiku nachází, jak se jednotlivé linie ovlivňují, kde se protínají, dokáže přesně sledovat časovou návaznost.

Hlavní postava Eragon je čtenáři spolu se svou rodinou představen hned na začátku. Jasná a přitom stručná charakteristika vytvoří přesný obraz o jeho vzhledu, charakteru, zázemí rodiny, vztahu se strýčkem i bratrancem. U dalších důležitých postav, se kterými se později setkává, se již toto neděje. Zde autor využívá postupného odhalování prostřednictvím činů, shody náhod, nezbytnosti, která postavu přinutí promluvit. Tím vytváří okolo jednotlivých charakterů stín tajemna a záhadnosti a kniha má díky tomu neustále jakési vnitřní napětí.

Ačkoliv knize místy dochází k dějovým zvratům, které při opětovném čtení knihy působí až absurdní, jsou popsány tak přesvědčivě, že si čtenář jejich absurditu nemá čas ani uvědomit, neboť se odehrávají v okamžicích zásadních dějových zvratů, uprostřed bitev apod.

V kontextu děje je Eragon v podstatě jen prologem k hlavnímu příběhu. Rozsah knihy se sice pohybuje okolo čtyř set stran, ale dalo by se říct, že se vlastně nic nestalo. Celý děj je víceméně založen na cestování z jednoho konce země na druhý. Přesto je kniha nabitá dramatickými situacemi, nečekanými událostmi a zvraty. Zároveň také nenásilně nutí čtenáře přečíst si další části, aby se dověděl, jak všechno to, o čem se mluvilo, dopadne. Samozřejmě určitý vrchol a zakončení „etapy“ zde je, ale i to slouží k otevření dalších nedořečených dějových linek. Ačkoliv to tak autor nejspíš vůbec nezamýšlel, je to velmi chytrý marketingový tah.

Román Eragon vydalo nakladatelství Fragment.

Christopher Paolini

Eldest – červená kniha: staň se tím, kým máš být