Recenze: Thorn Jack, John Tiffany, Rowlingová J.K. – Harry Potter a prokleté dítě

5

Ve chvíli, kdy se v Anglii objevila divadelní hra na motivy Harryho Pottera, bylo jen otázkou času, kdy se její přepis dostane na papír a vznikne tak nová kniha. V červenci vyšla v originále a od konce září si ji mohou přečíst naši čtenáři i česky. A o čem Harry Potter a prokleté dítě je?

Harry Potter a prokleté dítěHarry Potter už není malý chlapec, pracuje na Ministerstvu kouzel a žije se svou ženou Ginny a třemi dětmi relativně poklidný život. Jeho děti sice nesou těžké břímě, způsobené tím, že jejich otec zachránil kouzelnický svět před Voldemortem, ale snaží se s tím každý vyrovnat po svém.

Nejstarší syn James dělá čest svému jménu a chová se stejně suverénně jako jeho dědeček. Ve škole je oblíbený a nemá problém se v Bradavicích orientovat, škola mu jde a famfrpálem žije. Mladší Albus Severus je na tom hůř, na bedrech nese tíhu všech svých jmen. Nejenže je synem slavného Harryho Pottera, navíc se jmenuje po dvou bradavických ředitelích. A to už je na malého kluka trochu moc. Když má tedy Albus Severus možnost napravit chyby svého otce a ukázat světu, že on sám je také svým způsobem úžasný, tak se do toho bezhlavě pustí.

Albus Severus je mladý chlapec, který se ve své rodině necítí úplně šťastný, ve škole taky nezapadá, protože jeho zbytek rodiny patřil do Nebelvíru, on byl ale zařazen do Zmizozelu. Ostatní studenti začínají pochybovat, jestli opravdu Albus patří k tomu slavnému Poterrovi. Nejdou mu lektvary, famfrpál mu nic neříká, a aby toho nebylo málo, kamarádí se se Scorpiem Malfoyem, kterého podezřívají, že vůbec není synem Draca Malfoye, ale potomkem Pána Zla.

Když jsem se dozvěděla, že má vyjít nová kniha o Harrym Potterovi, těšila se a zároveň jsem měla obavy. Navázat na tak úspěšnou sérii způsobem, aby se kniha líbila i těm nejskalnějším fanouškům, byl určitě velký oříšek. Navíc autorka zvolila jinou formu vyprávění. Původní série byla napsaná jako řada románů, kdežto Prokleté dítě je pracovním scénářem. Bohužel si tedy čtenář musí vychutnat příběh bez onoho vševědoucího vypravěčského hlasu, který čtenáři přiblíží vše potřebné a popíše mu dané prostředí. Na druhou stranu věrní čtenáři Harryho Pottera znají Bradavice a další místa, kde se příběh odehrává, do posledních detailů, takže jim rozhodně nebude dělat problém domyslet si dané prostředí. Tudíž je tu i větší prostor pro vlastní fantazii v případě nových míst a postav.

Kniha má svá pro a proti, na internetu se vedou velké diskuze, co a jak by každý udělal jinak. Za mě má ale autorka jedničku, už jen proto, že se pustila do něčeho, z čeho by mělo mnoho spisovatelů strach. Rozhodně se nemá za co stydět. Kniha je dobře napsaná, postavy takové, jaké je známe, jen starší a místy moudřejší.

Harry stále ve svém životě spoléhá na své nejbližší, Hermiona je moudrá a pořád tak trochu šprtka, která svými průpovídkami často nudí své okolí a Ron – po uši zamilovaný do své ženy – se snaží být tím nejlepším tátou, manželem i kamarádem, protože i když to tak nevypadá, každý hrdina potřebuje svého nejlepšího kamaráda.

Jelikož na knize nepracovala autorka sama, ale se dvěma dalšími autory, Johnem Tiffanym a Jackem Thornem, má kniha větší přesah, než knihy předešlé. Nebo to může být i tím, že i já jsem vyspělejší a vidím za příběhem víc, než jen fantastické vyprávění z kouzelného světa. Například Hermiona, bojující za práva všech menšin, je typickou zástupkyní feministek. Harry řeší problémy jako mnoho dnešních rodičů, chce být svým dětem dobrým rodičem, ale nesnaží se jim pořádně porozumět, a tak se dostává do stavu, kdy se mu děti raději vyhýbají.

Pokud patříte mezi fanoušky Harryho Pottera, neměli byste si nechat Prokleté dítě uniknout. A ať už se vám bude líbit, nebo ne, můžete se zapojit do konverzace o tom, zda je možné, že by se jednou Voldemort vrátil…

Název: Harry Potter a prokleté dítě

AutorThorn Jack, John Tiffany, Rowlingová J.K.

Překlad Petr Eliáš