Recenze: Sara Pennypacker – Klementýnka a jarní výlet

Malá Klementýnka ve svém okolí pozoruje, že když přijde jaro, lidé se začínají chovat velice zvláštně. Její rodiče, kamarádi i malý bráška. A s jarem souvisí také velký strach. Jejich škola se totiž chystá na výlet, kde platí pravidla čtvrťáků…

knihaSara Pennypackerová napsala knihu pro děti, jmenuje se Klementýnka a jarní výlet, a vyšla v nakladatelství CPress  v roce 2016.

Klementýna je pořádné třeštidlo, tak trochu mi připomíná Pipi Dlouhou Punčochu. Ve srovnání s okolím je ale úplně normální. Na město totiž přišlo jaro. Její rodiče se neustále líbají, jako by jim bylo patnáct, Margareta je ještě zvláštnější než jindy, takže uklízí i to, co už je dávno uklizené. Margareta má totiž strach ze všeho špinavého, neustále tedy čistí své okolí a obává se všech bakterií, které by jí mohly ublížit. Nejdůležitější je ale pro Klementýnu  výlet se čtvrťáky. Ti totiž mají svá pravidla, která když mladší děti poruší, stane se něco hrozného. A Klementýna je ke své smůle třeťačka. Týden dopředu se připravuje a díky své nejlepší kamarádce Margaretě, která je ve čtvrté třídě, ví, že nesmí jíst nahlas. Jakýkoliv zvuk při jídle by totiž znamenal, že bude potrestána. A to Klementýna nechce. Přemýšlí tedy, co by si s sebou měla vzít, aby oběd přežila bez úhony. Klementýnka si ale nakonec s pomocí svých kamarádů poradí a výlet dopadne dobře.

Klementýna je hrdinka, která se bude dětem líbit. Není to vzor všech ctností, má také své chyby. Na svět se dívá s vlastním názorem a je to tak trochu rebel. To je ale celá její rodina. Maminka, která je v tuto chvíli těhotná, má své nálady a své chutě. Tatínek proto běhá do obchodu, aby koupil to, na co zrovna má chuť, a musí se snažit, aby ji nerozčílil. Malého brášku Klementýna neustále překřtívá na zeleninu a tatínek je koumák všech koumáků. Není se tedy čemu divit, že Klementýna není úplně běžná holčička. Vždyť už její jméno je zvláštní. Jmenuje se podle druhu ovoce.

Knížka je psaná velkými písmeny, takže i začínající čtenář si s ní hravě poradí. Kapitoly jsou dlouhé tak akorát, aby nikoho neunavily. Text je doplněn krásnými a zábavnými ilustracemi, jejichž autorkou je Maria Frazeeová. Skvěle doplňují právě probíhající vyprávění a podpoří tak představivost malého čtenáře.

Děj je psán z pohledu hlavní hrdinky, jedná se tedy o ich formu a hrdinka se občas čtenáři svěřuje i se svými pocity. Člověk se tak snadno může sžít s jejími obavami, s pocity radosti i štěstí a může se dozvědět tajemství, která má Klementýna hluboko ve svém srdci. Malý čtenář tak může mít pocit, že si s Klementýnou povídá stejně jako se svým kamarádem. Díky ní se také dozví mnoho důležitého. Třeba že změna nemusí vždy znamenat něco zlého a že pravidla se občas mohou porušit pro dobro kolektivu.

Knihu doporučuji malým holčičkám. Hlavní hrdinka je totiž osobnost, která je zajisté zaujme svým ostrovtipem, svou originalitou a také tím, že žije stejně jako ony. A pokud je hlavní hrdinka opravdu zaujme, můžete jim pořídit už celkem čtyři knihy.

Klementýnka a jarní výlet
Autor Sara Pennypacker
Ilustrace Marla Frazee