Recenze: Vojtěch Otčenášek – Dům pro myšku Elišku

V jedné jeskyni žila myší rodinka a díky jedné pozoruhodné rostlině měla velice dlouhý život. Myšky tak mohly cestovat časem a objevovat svět. Žádná z nich o to ale neměla zájem, až jednou přišla na svět myška Eliška. A o ní je tento příběh.

knihaVojtěch Otčenášek napsal knihu Dům pro myšku Elišku, ve které děti provede těmi nejpozoruhodnějšími stavbami na světě jedna malá myš. Kniha vyšla v České republice v roce 2016 v nakladatelství Edika.

Hlavní hrdinka myška Eliška je velice zvídavý tvor a díky rostlině, kterou se živí, má dostatek času na všechno, po čem touží. A ona touží cestovat. Místo toho, aby své rodině pomáhala se stavbou tunelů, toulá se po světě a sleduje, jak se člověk a s ním jeho stavby postupem doby vyvíjí. A i když jí její rodina vyprávění nevěří, myšku Elišku hřeje dobrý pocit u srdce, stejně jako každého cestovatele. Pocit, že zažila něco krásného a úžasného, že její vzpomínky jí nikdy nikdo nevezme.

Myšce Elišce se v tunelech nelíbilo, a tak se na svých cestách pokouší nalézt nový domov. Její první zastávkou byl Stonehenge, i když to místo bylo blízko moře a bylo opravdu plné magických sil, foukalo zde a žádné pořádné obydlí zde nebylo. Dalším místem, které navštívila, byly řecké Athény. Zde Eliška obdivovala krásnou zlatou sochu, ale ani tady nebylo ideální místo k žití. A jelikož přišla ze severu, kde byla velká zima, rozhodla se, že pocestuje dál na jih za teplem. Jestli nakonec myška Eliška nalezne to pravé místo pro svůj život, se děti dozví až na úplném konci.

Celá kniha je pojata z pohledu nezúčastněného vypravěče, který o myšce Elišce mluví ve třetí osobě. Příběh je psán tak, aby ho malí čtenáři pochopili a aby je bavil. Text je jednoduchý a slova v něm použitá jsou jasná. Kromě dobrodružství myšky Elišky jsou u každého místa doplněny faktické informace. Ty jsou tištěny rozdílným písmem, aby bylo jasné, že do textu tak úplně nepatří. Dá se ale zároveň říct, že to jsou informace nejdůležitější. Povedené jsou také ilustrace samotného Vojtěcha Otčenáška, a to jak myšky Elišky, tak i existujících monumentů. Děti tak mohou vidět, jak asi vypadalo město Babylon či jak vypadá Tádž Mahal.

Kniha je tedy hezkou a úsměvnou pohádkou o dobrodružstvích malé myšky, navíc se malí čtenáři dozví spoustu užitečných informací, které se jim jednou budou hodit při cestování po světě, ale i v běžném životě. Myslím, že krásná myšlenka, kterou by si nejenom děti měly nést s sebou životem je tato: „Není důležité, jak je život dlouhý, ale jak se prožije. Rostlina mi umožnila poznat svět a překonat jeho nebezpečí. Třeba se k nám někdy vrátí, ale není pro nás tolik důležitá. Nejdůležitější je, že se máme rádi. Alespoň víme, že není řešení přežívat jen ze dne na den a je správné hledat možnosti, jak svůj čas smysluplně vyplnit.“ (Str. 108)

Dům pro myšku Elišku je vhodný pro každého malého zvědavce, je to knížka milá a zároveň poučná. Je to vhodný dárek pro každého čtenáře.

Dům pro myšku Elišku
Autor Vojtěch Otčenášek