Recenze: 100 nejznámějších pohádek pro unavené rodiče

100-nejznamejsich-pohadek-pro-unavene-rodice

Čtete svým dětem před spaním? Připadají vám klasické pohádky dlouhé a často je nedočtete, protože u nich usínáte dřív než vaše ratolesti? Pak je tu pro vás ideální titul. V nakladatelství XYZ vyšla v roce 2015 kniha 100 nejznámějších pohádek pro unavené rodiče.

100-nejznamejsich-pohadek-pro-unavene-rodiceKaždý rodič to zná. Je tu čas na čtení pohádky, vy byste ale už sami nejraději leželi v posteli a spali, nebo doháněli resty, které jste nestihli udělat přes den. Jenže vaše dítko je jiného názoru, čeká na čtení pohádky a těší se na pokračování rozečteného příběhu. Nejraději by slyšelo celou pohádku najednou. A tak čtete dál a dál, abyste se dozvěděli, kdo vysvobodil Růženku, kdo snědl všechnu kaši z hrnečku a zda se Jeníček s Mařenkou dostali domů zpátky k rodičům. Často se ale konce nedočkáte, protože usnete dřív než vaše dítě.

Každá z klasických pohádek se vypráví v různých verzích. Někde je Popelka umouněná od popela, někde se princ s Popelkou potkává na plese, jinde v kostele. V pohádce O Lvovi a kryse krade někdy krysa sýr pro svá mláďata, občas se jí jen lev posmívá pro její malou a drobnou postavu. Takže je klidně možné, že pohádku, kterou znáte odmalička, vůbec nepoznáte, nebo se setkáte s verzí, která pro vás bude nová. Další pohádky pak pro vás mohou být úplnou novinkou. Ale to rozhodně neznamená, že nejsou stejně krásné jako jejich známější sestry. Třeba si je vy a vaše děti tak oblíbíte, že si je budete vyprávět ještě dlouho po přečtení knihy.

Já například neznala pohádku O Almansorovi. Pohádka, ve které bohatý šejk ztratí svého syna a doufá, že se mu vrátí, když bude pouštět otroky na svobodu, je dlouhá na jeden a půl stránky. Vypráví o šťastném shledání otce a syna po několika letech. V příběhu je zachována hlavní dějová linka a podrobnosti, které často pohádky doprovázejí, jsou zde vynechány.

Každá pohádka je dlouhá maximálně dvě stránky a některé z nich jsou ilustrovány krásnými obrázky. Mnoho z nich pochází z našich zemí a jsou od známých autorů pohádek jako Karel Jaromír Erben či Božena Němcová, další pocházejí výhradně z našich lidových pramenů. Ostatní pohádky jsou ze zemí cizokrajných, jako Alibaba a čtyřicet loupežníků nebo již zmíněná pohádka O Almansorovi.

Každý příběh je osekaný o spoustu krásných detailů, které každá běžně dlouhá pohádka obsahuje. Sice člověk ušetří čas, ale přijde o povedené popisy přírody, okolí, ve kterém se nachází postavy, či vtipné dialogy hlavních postav. Je tedy na vás, zda dáte přednost zkrácené verzi a dozvíte se vše v jeden večer, nebo sáhnete po klasické verzi a budete číst večerů několik.

Knihu doporučuji všem rodičům, kteří chtějí svým dětem číst před spaním, ale nemají dost energie na to, aby dočetli dřív, než sami u čtení usnou.

100 nejznámějších pohádek pro unavené rodiče. Praha: XYZ, 2015, 237 stran. ISBN 978-80-7505-271-1.