Recenze: Martin Howard – Ovečka Shaun: Farma hledá superstar

Ovečka Shaun je celosvětově známý seriál, který má rádo skoro každé malé dítě a stejně velký, ne-li větší počet dospělých.  Kromě seriálu existuje také film a několik publikací. Mezi ně patří také kniha z nakladatelství Albatros Farma hledá superstar.

knihaKnihu napsal Martin Howard a ilustroval ji Andy Janes. Vyšla v druhé polovině roku 2015.

Na farmě se chystá volba superstar. Od chvíle, kdy se slepice vysmáli tanci ovčí dámy Shirley, nastala mezi ovcemi a drůbeží velká nevraživost. Slepice si myslí, že tančit umí ze všech nejlépe, ovce s tímto tvrzením nesouhlasí, a tak se rozhodnou uspořádat talentovou soutěž.

Paralelně s tímto bojem se farmář připravuje na svůj vlastní turnaj. V Zadním Mechově probíhá soutěž, kde se mají předvést všichni, co něco umí. Shaun ani pes Bitzer nevěří tomu, že by jejich farmář něco uměl, a tak se při jeho snažení nemálo nasmějí. Když ale vidí, že farmář vytvoří zvířátka z balonku nafukováním ne pusou, ale ušima, v duchu mu začnou fandit a přejí mu jen to nejlepší.

Na farmě je tedy zase živo. Oba týmy nacvičují o sto šest. Ovce mají připravené taneční vystoupení, jedna z nich diriguje žáby jako akvabely a další se rozhodla imitovat zvuky ostatních zvířat. Když Shaun zhlédne jednotlivá čísla a tajně se podívá také na tým slepic, začne se bát. Má dojem, že bohužel talent v jeho týmu nikdo nemá. Pak ale zaslechne andělský hlas a dostane nápad…

Stejně jako v seriálu, i zde zvířata nemluví, autor ale čtenáři v knize zprostředkovává jejich myšlenky. Člověk si tedy nemusí představovat, co se jim asi honí hlavou, ale jasně ví, o čem přemýšlí. V seriálu Shaun vztyčí prst do vzduchu, jakože dostal skvělý nápad, ale divák si musí počkat na to, co vymyslel, do té chvíle, než mu to obraz dovolí. V knize je tedy čtenář svým způsobem o toto překvapení ochuzen. To ale neznamená, že by kniha byla horší než seriál. Má jen omezenější možnosti oproti vizuálnímu médiu.  Kniha je ale doplněná povedenými publikacemi a stránkami s komiksovým zpracováním.

V České republice se, nejspíš chybou překladu, od počátku uvedení v TV uvádí název „Ovečka …“, ve skutečnosti je však správný název seriálu „Beránek …“. To je zřejmé z dalších sérií seriálu, kdy se beránek Shaun zamiluje do blonďaté ovečky atd. Stejně tak na vícejazyčných reklamních předmětech je pouze v české verzi uváděno pojmenování v ženském rodě (ovečka), ostatní jazyky jej uvádějí v mužském rodě (beránek). [1]

Knížka se určitě hodí pro každého malého rošťáka, který má rád vyprávění o ovečce Shaun. Na konci knihy jsou za příběhem přidány aktivity, kde se děti dozví, jak z balonku vytvořit psa, nakreslit ovci nebo si vyluští křížovku a dozví se, jestli mají talent.

Farma hledá superstar je milá knížka, která díky svému hezkému příběhu a povedeným ilustracím, udělá radost nejednomu dítěti.

Ukázka

Shaunovi ztuhl úsměv na rtech. S Bitzerem na sebe mrkli a pak se podívali zpátky na farmáře. Tak přece jen nějaký talent měl! A ještě k tomu úžasný.
„TADÁÁÁ!“ zahalasil farmář a ve vzduchu držel balonek ve tvaru malého psíka. Hlava se mu kymácela a chyběla mu jedna noha, zato jinou měl dvakrát tak dlouhou. Možná to nakonec není zas tak úžasný talent, usoudil Shaun. Králíci vyjeveně zírali. Prasata začala pobaveně pochrochtávat. Když si farmář všiml, že jeho balonek vypadá jako nehoda z továrny na párky, hlasitě zabručel, hodil ho za sebe a odpochodoval zpátky do domu.

HOWARD, Martin. Ovečka Shaun: Farma hledá superstar. Praha: Albatros, 2015. ISBN 978-80-00-03975-6.
[1] Ovečka Shaun. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): WikimediaFoundation, 2001- [cit. 2015-10-29]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ove%C4%8Dka_Shaun