Čím budu, až vyrostu?

Každý malý kluk i holka ví přesně, čím bude, až vyroste. Stane se pilotem, hasičem, lékařkou nebo snad herečkou? Osm krásných básniček Jiřího Žáčka.

knihaJiří Žáček (1945) je spisovatel, který působí v oblasti české poezie, prózy a dramatu už čtyřicet let. Pro poezii od 90. let je charakteristická stagnace, která stále přetrvává. Stav poezie pro děti můžeme v současné době označit za znepokojující, problémem jsou soukromá nakladatelství, podprůměrní autoři a velké množství vydávané tvorby. Jiří Žáček je i přes široký okruh tvorby nejvíce oceňován právě za práci pro děti, ve které si získal stálé místo. Z poezie pro děti stojí za připomenutí verše Aprílová škola (1978), Kolik má Praha věží? (1984) nebo Máme rádi zvířata (1987). Když se řekne Jiří Žáček, tak se mnohým s jistotou vybaví jeho první školní učebnice – Slabikář (1992) a věta „Máma mele maso.“ Slabikář výborně dotvářejí ilustrace Heleny Zmatlíkové.

Poezie hraje v životě dítěte důležitou roli. V období předškolního věku je spojená s obrazností, imitací, smyslem pro rytmus a konkrétností, která je základem pro dětskou fantazii. Jiřího Žáčka řadíme k poezii „sládkovsko-hrubínovského typu“, někdy také k „hrubínovsko-čarkovského typu“. Mezi hlavní znaky tohoto typu poezie patří melodičnost verše, jednoduchost, rytmičnost, konkrétnost a také dialog básníka s dítětem.

Čím budu, až vyrostu je kniha poezie určená dětem od tří let. Knížka se skládá z osmi krátkých básniček věnovaných oblíbeným povoláním dětí nejen v předškolním věku. Povolání jsou genderově vyvážená, střídají se povolání určená spíše pro chlapce s těmi, určenými spíše pro dívky. Konkrétní příklady: pilot a učitelka, hasič a doktorka. I přes doporučení nakladatelství Fragment dětem ve věku od 3 let knihu určitě můžeme doporučit dětem věku ještě mladšího.

Ukázka první básně:
PILOT
Pilot řídí letadlo,
aby na zem nespadlo.
Startujeme – už se letí,
letadlo je plné dětí.
Vyletíme do mraků –
svět je plný zázraků![1]

Nesmíme opomenout velmi pěkné zpracování a s ohledem na menší děti ocenit pevné desky. Vidíme snahu přiblížení hravé poezie dětem pomocí oblíbených povolání a krásných ilustrací.

Knihu Jiřího Žáčka ilustrovala Dagmar Ježková (1953), která se věnuje tvorbě pro děti, zahrnující ilustrace knih, leporel, učebnic, časopisů nebo omalovánek. Spolupráci s Jiřím Žáčkem navázala již dříve, ilustrovala například tyto knihy: Pohádkový kolotoč (2007) nebo veršované pohádky Basta fidli trumpeta (2011).

[1]ŽÁČEK, J. Čím budu, až vyrostu? Vyd. 1. Praha: Fragment, 2015.ISBN 978-80-253-2438-7. Str. 1.