Příběhy plné zábavy

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Máte doma malého čtenáře? Přečetl už všechny klasické pohádky a hledá něco nového? Tak přesně pro něj jsou tu Chechtavé pohádky od Zuzany Pospíšilové.

knihaV knize Zuzany Pospíšilové se nachází přesně dvacet pohádek. Každá z nich zajisté svého čtenáře pobaví, jelikož do vyprávění se vždy zamotá nějaké nedorozumění, ve většině případů se jedná o slovní hříčku. Chechtavé pohádky vydalo nakladatelství Grada na jaře roku 2015.

Hned první pohádka pojednává o Jankovi, který se při ležení na peci rozhodne vdát za princeznu. Obvolá všechny Krále v telefonním seznamu, až se dostane k jednomu, jenž má volnou dceru na vdávání, a tak se k němu Janek vydá. Jako ve správné pohádce dostává i zde Janek svůj úkol, aby si princeznu, zde nazývanou slečnou Královou, zasloužil. Musí udělat smaženici s něčím, co má hlavičku a nožičku. Po malé radě od pana Krále má Janek pocit, že na to kápl, bohužel si ale písmenka v nápovědě složil špatně, a tak místo toho, aby si všichni pochutnávali na klasické smaženici s hříbky, tak jen koukají na talíř plný hřebíků (HŘÍBEK – HŘEBÍK). Pan Král ale nakonec ruku své dcery Jankovi přeci jen dá, protože dle jeho názoru je smích v životě velice důležitý. A podle právě prožitého zážitku se jeho dcera v životě s jeho budoucím zetěm nudit nebude.

Velice mě také pobavila a zaujala pohádka o čápovi, který měl poprvé donést miminko čekajícím rodičům. Jelikož se ale o malého človíčka bojí, rozhodne se uzlíček, v němž se děti nosí, vylepšit. Nejprve přidá padáček, pak i bezpečnostní popruhy a nakonec stejně tento důležitý balíček dopraví raději letadlem. Budoucí rodiče, kteří nedočkavě čekají na svého vytouženého potomka, se tedy nakonec přeci jenom dočkají, ale díky jejich bojácnému doručovateli velice opožděně.

V pohádce nazvané Čertovská svatba se pak dozvíte, jak vznikla rčení, že se venku čerti žení nebo že z nebe padají trakaře.

I ostatní pohádky jsou báječné. Mísí se v nich kouzla a čáry, které jsou pro pohádková vyprávění typické, s moderními technologiemi a třešničkou na dortu je všudypřítomný humor. Děti mají rády pohádky a rády se smějí, takže je tato kniha rozhodně nezklame.

Kniha je opravdu velice povedená. Autorka si pohrává se slovíčky tak, jak jí to náš mateřský jazyk dovoluje. Vznikají tak bláznivé situace, jako když obr na pánvičce peče břízky místo řízků, nebo když doktor předepisuje recepty na zajímavé pokrmy místo na léky. Při žádném příběhu se nebude nudit malý čtenář a rozhodně ani předčítající rodič. O výstižné ilustrace se postaral Michal Sušina, který vždy dokonale doplnil dané vyprávění.

I když jsou to příběhy většinou jen k smíchu, najdou se i takové, které pak může rodič použít jako vysvětlení pro zvídavé otázky svých dětí. Proč ještě není na cestě sourozenec? Může za to moc opatrný čáp. Proč se říká, že se venku čerti žení? Protože v pekle opravdu pořádají svatbu.

Chechtavé pohádky doporučuji všem dětským čtenářům. Doufám, že se budou skvěle bavit a k příběhům se budou často vracet. Protože čím starší budou, tím samy ocení dokonalý slovní humor.

Ukázka

Jednoho slunečného dne ho pán požádal, aby zalil zahradu. „Můžeš si vzít na pomoc hadici,“ dodal a odešel do své pracovny, aby si přečetl denní tisk. Sluha pomoc potřeboval, protože zahrada byla veliká, a tak se vydal hledat hadí doupě. Na kraji lesa na jedno narazil. Zaklepal, a když mu otevřel dlouhý had s klikyháky na zádech, hned se bez okolků zeptal: „Mohla by mi vaše paní pomoci?“ Had se tvářil překvapeně, ale zavolal: „Hani, je tu nějaký pán a chce, abys mu pomohla.“
„Beze všeho,“ odpověděla hadova manželka vlídně. Sundala si zástěru a odplazila se za sluhou na zámeckou zahradu. Společně pak konvemi zalévali zahradu.

Pohádky a smích mají děti rády. V knize Zuzany Pospíšilové nazvané Chechtavé pohádky je obojí.

POSPÍŠILOVÁ, Zuzana. Chechtavé pohádky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5356-0, s. 55.