Jarní dobrodružství Viktora a Viktorky

Sourozenci Hrdličkovi jsou zpět s dalšími zajímavými zážitky. Tentokrát se s nimi děti setkají na jaře, kdy všechno kvete, zpívají ptáčci a příroda se probouzí k životu. Vše, co kniha obsahuje, je na toto téma zaměřeno. Pokud jste si tedy oblíbili příběhy Viktora a Viktorky, tak vás Pohádkové vajíčko zajisté potěší.

knihaViktora a Viktorku mohou dětští čtenáři znát z již dříve vydaných knih Pohádkový zvoneček a Pohádkový klásek, které se odehrávaly na Vánoce a v létě. Tentokrát je tématem knihy jaro. Děti Hrdličkovy tvoří na zahradě potůčky, skáčou do louží a sledují změny, které se v přírodě dějí právě jen v tomto ročním období. Jejich skopičiny jsou vždy po zásluze odměněny. Například když děti neposlechnou maminku a skáčou v kalužích tak dlouho, až malý Viktor onemocní a nemůže druhý den do školky. To se mu ale pak věnuje obětavá babička, která mu vypravuje, aby mu čas v postýlce rychleji utíkal. Když se klučík vyléčí, seznámí se díky dědovi s knihovnou. Do té doby znal knihovnu jen jako část nábytku v tatínkově pracovně, ale teď už ví, že knihovna je také budova s mnoha regály, kde si člověk knihu může vypůjčit. Kromě legrace se také učí o svátcích, jako jsou Velikonoce a Den matek. A i když do té doby děti netušily, proč a jak se svátek slaví, díky tatínkovi Petrovi připraví pro babičku a maminku báječné překvapení, na které budou dlouho vzpomínat.

Babička Karla a dědeček Karel se dětem hodně věnují a kromě zážitků, které si děti budou pamatovat celý život, se naučí také mnoho pořekadel, básniček i písniček.

Autorka Jana Semelková dokázala již potřetí, že má čím zaujmout. Vyprávění o sourozencích je skvěle doplněno klasickými pohádkami Boženy Němcové a Elišky Krásnohorské, verši Josefa Václava Sládka a také lidovými pořekadly. Malí čtenáři se tedy u čtení nejen pobaví, ale i něco naučí. Například básničky Byl jeden domeček, Chovejte mě, má matičko nebo písničky Vdávalo se motovidlo či Tancovala žížala. Od rodičů si pak na dobrou noc mohou poslechnout takové klasické pohádky, jako jsou O princezně se zlatou hvězdou na čele nebo Jak ježek na zajíci sázku vyhrál.

Kromě krásného vyprávění se v knize nachází povedené ilustrace od Marcely Walterové, která s autorkou spolupracovala i na dvou předchozích knihách.

Knihu doporučuji všem, kteří se už na stránkách vydaných knížek se sourozenci potkali, ale i těm, pro které bude tato knížka premiérou. Zajisté si užijí hodiny plné zábavy, ať už budou číst sami, nebo s nějakým dospělým.

Ukázka

U Hrdličků se gruntovalo. Jarní úklid je jarní úklid. Děti si poklidily pokojík a raději zmizely za dědou do dílny, protože ženské praly a smýčily a všude bylo boží dopuštění.
„Dědo, proč se při každém uklízení nejdřív musí nadělat takový binec?“ vyzvídala Viktorka.“
„To patří k věci, na jaře se vždycky smejčila chalupa. To se všechno vyneslo na zápraží, vymetly se pavučiny, vybílily stěny, všechno se venku pořádně vydrhlo, a pak nanosilo zpátky. Tak to bylo, tak to je a tak to bude!“

SEMELKOVÁ, Jana. Pohádkové vajíčko. Praha: JaS, 2015. ISBN 978-80-87654-14-9, s. 52.