Pohádka s čajovou příchutí

skritek

Literární pohádky jsou v českých zemích stále velmi oblíbeným artiklem. Stačí se v knihkupectví podívat do oddělení dětské četby a najdete zde desítky titulů starých jen pár let, stejně jako příběhy které hltali i rodiče a prarodiče současné drobotiny. Se svou špetkou do obrovitého mlýna nově přispěl i mladý českobudějovický spisovatel Zbyněk Kučera Holub, který čeří hladiny dětské literatury svojí osobitou knihou Pohádky čajových skřítků.

knihaNázev publikace od nakladatelství MYTAGO prozrazuje, že se malí čtenáři i nečtenáři, kterým zatím čtou rodiče, mohou těšit na dobrodružství bytůstek spojených s nápojem tisíce druhů i chutí. Hlavními hrdiny knihy jsou sourozenci Pueřík a Jasmínka, jimž zdatně sekunduje jejich dědeček Asámek. Jsou tak malincí, že by si je člověk mohl vysadit na dlaň a ještě by mu na ní zbylo místo, ale, jak už to v pohádkách bývá, kuráže mají na rozdávání.

Ostatně budou ji potřebovat, protože čajovnu, pod kterou žijí, se pokouší ovládnout zlomyslný Bubák Rizák. Zhoubné strašidlo nejenže otravuje ovzduší čajového svatostánku výpary kradoucími návštěvníkům dobrou náladu a přátelskost, ale také začarovalo místního čajovníka jménem Lada do podoby obrovitého psiska. Rošťácký Pueřík i parádivá Jasmínka však nehodlají nečinně přihlížet tomu, jak se čajovna mění v místo plné zášti a jejich lidský přítel trpí a tak se rozhodnou majiteli čajovny pomoci. K tomu však potřebují pět přísad, ze kterých se dá uvařit kouzelný čaj proti psímu zakletí.

Děj knihy se tak točí především kolem snahy obou mladých skřítků získat přísady, pro něž podstoupí mnohá dobrodružství a potkají další kouzelné i zcela obyčejné, dobré i zlé, bytosti. Pohádky čajových skřítků umně kombinují tradiční pohádkové propriety, například dobrotivé kouzelné postavičky či výpravu za něčím důležitým, s moderními, jakou je čajová atmosféra. Naštěstí se autor nesnaží podbízet současným dětem hororovými prvky či propojováním kouzel s výpočetní technikou, jak se občas v moderní dětské literatuře děje. Příběh i jeho podání jsou uměřené a mile plynou.

Odpovídá tomu též jazyk samotného vypravování, které je díky němu roztomilé a občas i vtipné. Na několika místech jej ještě oživují i rozverné básničky pronášené některým z hrdinů. Samotné vypravování zároveň není složité a vyhýbá se slovům, které mohou být pro mladého čtenáře nesrozumitelné.

Nedílnou součástí knihy jsou desítky originálních ilustrací Pavly Pajdy Žižkové. Atypické, roztomilé, byť někdy až mírně bizardní malby výborným způsobem doplňují text a ještě podtrhují neobvyklou atmosféru knihy.

Zbyněk Kučera Holub dokázal Pohádkami čajových skřítků vehnat do široširé nabídky knižních pohádek čerstvý vzduch a napsal publikaci pro všechny, kteří si chtějí přečíst netradiční pohádku bez toho, aby se v honbě za originalitou stala spíš trapnou. Příběh svižně odsýpá, jazyk vypravování dětem přiblíží děj, aniž by je mátly neznámé výrazy a původní obrázky kvality knihy ještě umocňují. Hledáte-li tedy něco nového pro mladé čtenáře, můžete směle zkusit Pohádky čajových skřítků.

Radovan Kolbaba

KUČERA HOLUB, Zbyněk: Pohádky čajových skřítků. 1. vyd. Ostrava: Mytago, 2015, 96 s. ISBN 978-80-87761-08-3.