Rožnovská říká ve své knize: „Tatínku, nezlob!“

O tom, že dětská knížku může být i vtipná, nás přesvědčila Lenka Rožnovská ve své knize Tatínku, nezlob! Hlavní hrdina, inženýr František Všetečka, je velký vynálezce a spolu se svou všetečnou, vynalézavou dcerkou Baruškou zažijí i s chápající paní Všetečkovou spoustu legrace při všech možných pokusech. Ale o tom níže. Knihu vydalo nakladatelství Grada.

knihaKniha vypráví o rodině Všetečkových. S tatínkem Františkem Všetečkou je často legrace a jeho dcera Barča se nikdy nenudí, neboť často bádá s taťkou. Vynalézají všechno možné i nemožné. A nutno dodat, že pan Všetečka vynalézá všude. „Doma, na ulici, ve sklepě či na půdě, ba dokonce i v posteli a ve skříni.“ Naštěstí má ženu Marii, která má pro jeho vynálezy pochopení. Jiná by mu to asi těžko tolerovala.

A tak František vynalezne myšocink, bublihvízd či zježovač vlasů. Že nevíte, co to je za vynálezy? Kniha napoví více. Tatínek s Baruškou pořád něco koumají a jednoho dne by chtěla paní Všetečková odjet na sraz lékárníků. Je totiž zaměstnána jako lékárnice. Avšak tatínek zavelí, že to doma těch pár dnů bez ní s Baruškou zvládnou. O tom, jak to u Všetečků doma vypadalo bez maminky, se dočtete v knize Lenky Rožnovské.

František Všetečka je pracovitý, zvídavý i odvážný člověk. Má vlastnosti, kterými by takový vynálezce měl oplývat. Jeho žena Marie Všetečková je laskavá, trpělivá a veselá. Je ochotná vynálezy svému muži tolerovat, protože ho vroucně miluje. A z takové lásky přišla na svět Baruška. „Holka pro radost a jen malou starost.

Baruška má po mamince kudrlinky a oči jako trnky. Po tatínkovi blonďaté vlasy a krátkozraké oči. Kdyby měla křídla, vypadala by jako andílek! Barča své vlasy nenávidí. Ale tak si říkám, že někdy každý touží po tom, co právě nemá. Někdo by chtěl mít kudrnaté vlasy, ale nosí je rovně učesané a nic s tím nesvede. Pakliže si je tedy nenatočí kulmou nebo neobarví podle svého úsudku. Každý by se měl ale mít rád a brát se takový, jaký je i s tím svým nedostatkem.

Každý má svoji Achillovu patu. Ale je pravda, že s něčím můžeme bojovat, například se svojí postavou, lze ji ovlivnit zdravou stravou. Ale například za obličej nikdo nemůže. Naučí se Barča s tímto žít, nebo ji to bude trápit dál? Se svýma tmavýma očima je však spokojená, protože si myslí, že má oči jako čertík nezbedník. I ona je malý neposeda!

Příhody rodiny Všetečkových jsou určeny dětem od šesti let. V knize narazíme na obaleče jablečného. Barča zprvu netuší, o koho jde. Ale její tatínek jí vysvětlí, že je to obyčejný motýl. U knihy se děti nebudou nudit a nebudou se od ní chtít odtrhnout. Vždyť koho by nezajímalo, co zrovna vynalezne pan Všetečka. Bláznivý příběh zabaví každé neposedné dítě! A třeba se z něho stane kutil, jakým je pan Všetečka a jeho dcerka Barča.

ROŽNOVSKÁ, Lenka. Tatínku, nezlob! Praha: Grada, 2013. 88 str. ISBN 978-80-247-4349-3.