Strach se vás bude držet zuby nehty

tvar

Když se čas zahalí do mlžného oparu z deště a chladu, nastává ta správná doba k zachumlání se pod deku s dobrým čtivem, které nás aspoň na chvíli vytrhne z plískanic za oknem. Podzim jako doba duchů, strašidel a temných sil přímo vybízí k tomu, abyste sáhli po něčem napínavém. Pokud hororovým příběhům holdujete i vy, není nic lehčího, než se začíst do druhého vydání knihy Zuby nehty, kterou vydalo nakladatelství JaS.

knihaZuby nehty, sbírka hororových povídek, je literárním debutem tvůrčí skupiny Hlava nehlava. Za další knihy, které z aktivní spolupráce spisovatelů vznikly, jmenujme například Noční můry nespí či Ruce vzhůru! Hlava nehlava se zrodila v roce 2006 na půdě Literární akademie jako dítě seminářů tvůrčího psaní, probíhajících pod vedením spisovatelky Ivony Březinové. Od té doby se jednotliví autoři přispívají nejen do společných sbírek, ale rozvíjí i samostatnou tvůrčí dráhu. Kromě toho, že se očividně jedná o skupinu zdatných literátů, se někteří věnují i dalším činnostem, například ilustracím. Toto druhé vydání Zuby nehty tak doprovází ilustrace Tomáše Tvrdého, knihu Noční můry nespí pak ilustrovala Klára Mayerová.

Co je na této prvotině tak neotřelého, že se jí dostalo druhého vydání? Ani v jedné povídek nenajdete žádné laciné lekačky jako z amerických hororů, ani prvoplánové násilí, stříkající litry krve a vnitřnosti, valící se z útrob na světlo světa. Autoři navazují spíš na dnes už klasické horory Edgara Alana Poea a těží převážně ze skutečnosti, že strach nemusí nutně pramenit z toho, co víme, že se děje, jako spíš z toho, co si myslíme, že se může stát. Mistrně pracují s představivostí, nechávají dostatek prostoru vlastní čtenářově fantazii. Navíc se všechny povídky odehrávají v reálném časoprostoru a nám samotným velmi blízkém prostředí, ve kterém bychom se spíš měli cítit bezpečně, o to víc se můžeme potenciálnímu nebezpečí vystavovat, protože naše ostražitost značně polevila. Tím vším se jim daří ještě víc rozjitřit naši fantazii. Všechna hrůza nabývá reálnější a pravděpodobnější podoby. Jako by se zhmotnily všechny příběhy z Bojíte se tmy.

Přestože jsou povídky z knihy Zuby nehty 19 + 1 hrůzostrašná povídka zacílené na náctileté čtenáře, čemuž odpovídá i výběr ústředních postav, velmi snadno se do ní začtou i dospělí, protože autoři své povídky staví na svém vlastním strachu a obavách, nebo do nich promítají strach svých známých či dětí. Tak jako tak narazíte na povídku, jejímž ústředním námětem může být něco, co vám samotným přivodilo nejednu bezesnou noc (a to nejen jako dítěti). Velmi snadno se tak můžete vcítit do prožívání postav.

Snad právě díky minimálnímu prostoru, který povídka nabízí, autoři z textu dokázali dostat opravdu maximum napětí. Děj není zbytečně rozvleklý, nemusíte se bát hluchých míst. Tam, kde bychom očekávali explicitní popis násilí, dávají autoři přednost nedořečenosti, díky čemuž se jim mnohem lépe daří hrát na čtenářovy napjaté nervy. Naše vlastní představivost tak dostává potřebnou nálož podnětů, aby se mohla naplno rozběhnout a i po zhasnutí nás trápit.

Proč se pouštět do čtení hororů a ještě je navíc servírovat dětem, když je naše doba už tak přeplněná strachem? Protože strach, který prožíváme jen jako, lidstvo odjakživa fascinoval. Jsme jím navzdory veškerému civilizačnímu pokroku neovladatelně přitahováni, stejně jako generace před námi (i pohádky byly často tak hrůzostrašné, že jejich původní verze byly vyprávěny spíš dospělým než dětem). Pro fingovaný strach máme jistou slabost. Zatímco skutečné hrůzy nás nepřestanou existenčně ohrožovat, přestože se je budeme snažit sebevíc vytěsnit, fiktivnímu strachu můžeme kdykoliv učinit přítrž – stačí vypnout televizi, zaklapnout knížku, pevně semknout víčka a zacpat si uši. „Jako“ napětí v nás zanechá jen příjemný pocit odeznívajícího adrenalinu. A proč dát tuto knihu číst svým dětem? Odpověď je jednoduchá, aby četly, pracovaly na své vlastní fantazii, kreativitě, a tím i sobě samotných. Nedonutíte je číst klasiku, ale příběhy, které budou moct šeptem vyprávět u táborových ohňů a samy je ještě vyšperkovat, těm určitě neodolají.

HLAVA NEHLAVA. Zuby nehty. 19 + 1 hrůzostrašná povídka. Vyd. 2. Praha: JaS nakladatelství, 2013, 224 s. ISBN 978-80-87654-02-6