Prázdniny patří dětem

zamek

Škola skončila a začal čas volna a hlavně dobrodružství, která lze zažít jen u babičky a dědečka. Kromě různých zážitků si prarodiče pro vnoučata připravili i mnoho říkanek a pohádek, které se dobře poslouchají po skvěle prožitém dnu. Poslouchejte, děda Karel právě začíná vyprávět.

knihaHlavními hrdiny knížky jsou Viktorka a Viktor Hrdličkovi, jež se svou rodinou tráví čas na chalupě. Prázdniny si užívají plnými doušky jako správné děti. Jedou s rodiči k moři, kde zažijí pirátské přepadení, jízdu na tobogánu a uvidí delfíny. Rodiče ale zase musí do práce, a tak se děti odeberou na chalupu k babičce a dědovi, kde společně sbírají ovoce v lese, navštíví hrad, kam dojedou vlakem, a dokonce si užijí legraci na vesnické pouti. Každý den je jiný a každý přináší něco nového, co je potřeba prozkoumat a o čem budou vyprávět, až se vrátí v září do školy.

Malí čtenáři se určitě v malých rošťácích poznají. To, co prožívají Viktorka a Viktor, možná prožijí o svých prázdninách také. Mohou tak porovnávat sebe a hlavní hrdiny a možná se i inspirovat. Kromě zážitků, které jsou jen a jen dětí Hrdličkových, se mohou čtenáři těšit i na různé pohádky, básničky a říkadla, a to z per těch nejlepších autorů jako je třeba Božena Němcová, Eliška Krásnohorská a Josef Václav Sládek. Dětští čtenáři se tedy mají na co těšit, pohádky jako Čert a Káča, či klasické písničky Holka modrooká, Travička zelená nebo Poštovský panáček všem udělají určitě radost. Zajímavé prázdninové zážitky Viktorky a Viktora a dobré klasické příběhy v sobě snoubí dětská knížka Jany Semelkové Pohádkový klásek. Pěkný text skvěle doplňují krásné ilustrace od Marcely Walterové, která ilustrovala již řadu dětských knížek.

Pohádkový klásek doporučuji dětem, které již umí samy číst, i dětem mladším, kterým bude muset příběhy předčítat někdo dospělý. Všichni si ale zajisté užijí s knížkou nezapomenutelné chvíle a možná se naučí nějakou básničku či písničku, jež ještě neznají. I když je léto spíš od toho, aby děti běhaly venku a užily si pěkného počasí, tak nastanou chvíle, kdy se dobrá knížka může určitě hodit, ať při cestě na dovolenou, za deště, či těsně před spaním. Tak věřím, že Pohádkový klásek uspokojí požadavky vaše i vašich ratolestí.

Ukázka:

Prázdniny uběhly rychle jako voda v potoce. Než se Viktor s Viktorkou nadáli, byl před nimi poslední den volna. Viktorka se nemohla dočkat spolužaček. Má toho tolik k vyprávění, to budou holky čubrnět.

Viktor se těšil i netěšil. Půjde poprvé do opravdické školy. Bude se učit číst a psát a počítat. Trošku se mu stýskalo po školce, ale zase ho lákalo to čtení. Konečně si přečte, co bude chtít on. Takhle se pořád musel doprošovat. Jenže se bál, že mu to nepůjde. A Matyáš do školy ještě nejde, on je totiž podzimní, tak ještě nemusí. Vykládal mu to o prázdninách. [1]

[1] SEMELKOVÁ, Jana. Pohádkový klásek. Praha: JaS, 2014, s. 73, ISBN 978-80-87654-07-1.