Odlišnost není vždy výhodou

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Ve chvíli, kdy vstoupíte na střední školu, začíná boj doslova o život. Nejlepší je, když se neodlišujete a chcete to, co ostatní. V případě dívek je to správná váha, sexy kluk a místo v týmu roztleskávaček. Catline ale nic z toho nechce, chce zpívat…operu.

knihaCatline se snaží být co nejvíc průměrná, i přesto, že má ohromný talent na zpěv, jenž by neměla skrývat a za který by mnoho lidí zabíjelo. Ona však touží po klidu, a tak i za cenu toho, že nebude šťastná, vyhovuje všem okolo. Nejdříve trpí agresivního přítele, kvůli kterému opustila své dosavadní kamarády, pak poslouchá svou osamělou matku, nakonec se snaží zavděčit tzv. kamarádkám, takže se skoro stane někým úplně jiným.

Pak ale udělá něco nečekaného, zúčastní se konkurzu na prestižní uměleckou školu v Miami a její výkon je dokonalý. Teď už zbývá jen jediná věc – musí přesvědčit svou matku, že zpěv je opravdu to jediné, co chce v životě dělat, a že pokud jí dovolí přestoupit na tuto školu, splní se jí sen. Dovolí nakonec úzkostlivá matka své dceři, aby kráčela do nejisté budoucnosti, místo toho, aby pokračovala v zajetých kolejích?!

Kniha, jež se příznačně jmenuje Hvězda, vypráví příběh, který v sobě nosí každý mladý člověk. V pubertě je těžké se projevovat, city jsou zesílené a často se teenageři považují za méněcenně, tlustě, hubeně, hloupě, zkrátka mají pocit, že jsou úplně jiní než ostatní v jeho okolí. A i když mají v sobě nějaký talent, tak se jen snaží splynout a nevyčnívat z řady. V těchto chvílích je důležité mít někoho, kdo se za vás postaví, ať je to učitelka zpěvu, blízký kamarád či přející rodič. Někdo by tu měl být pro vás a říct vám, že na to máte a ať se nebojíte, že nemusíte mít rádi to, co všichni ostatní, ale že je důležité, abyste byli šťastní, ať už to znamená cokoliv.

Příběh vypráví hlavní hrdinka Catline, která svého čtenáře postupně seznamuje se svým dosavadním životem, se svými sny, ale odkrývá i ta nejčernější tajemství a své mindráky, které ji často brání v rozletu. Kromě příběhu může čtenář sledovat online deník, kterému se hrdinka nebojí svěřit, jelikož ví, že internet je svým způsobem anonymní a že ji pravděpodobně nebude nikdo soudit. Čtenář se tedy stává dívčiným nejbližším důvěrníkem. Ve chvílích, kdy si nevěří, se snaží jí podvědomě zvednout sebevědomí, když se dostane do trapné situace, je smutný s ní, a když konečně dosáhne vysněného cíle, cítí se spokojeně, stejně jako ona.

Myslím si, že autorka dokázala vytvořit takovou hrdinku, jež je blízká všem mladým čtenářkám, a je velice pravděpodobné, že se s ní dívky ztotožní.

Hvězdu doporučuji všem dospívajícím dámám, hledajícím samy sebe a váhajícím, zda za svým snem jít, či nikoliv. Pokud zahodí veškerý stud a začnou si věřit, udělají jen to nejlepší pro své svědomí i sebevědomí. Člověk by totiž měl být sám sebou za každou cenu a to i přesto, že je to někdy pekelně těžké.

Ukázka:

„Celý víkend je ten dopis na mé posteli. Každých pár hodin ho vezmu do rukou, jen abych se na něj podívala, jak jsem to dělávala s tím prstenem, co mi dal Nick, než jsem mu ho vrátila. Vyhýbám se mámě. Zůstávám ve svém pokoji, koukám na telku a taky tam jím. Myslí si, že tu hádku vyhrála, ale já se tak rychle nevzdám. [1]

[1] FLINN, Alex. Hvězda. Brno: Moba, 2014. 232 s. 978-80-243-5825-3. Str. 35.