Štědrý večer s husou Lízou

Petr Horáček, výtvarník a autor velmi úspěšné série dětských knih, napsal pohádkovou knihu - Husa Líza a vánoční hvězda. Co všechno zažije husa Líza a její přátelé o Vánocích, o tom vypráví kniha, kterou vydalo nakladatelství Portál.

knihaCelý příběh se odehrává na Štědrý večer, kdy husa Líza a její kamarádi stojí okolo stromečku, který je sice překrásný, ale pořád mu něco chybí. A pak na to Líza kápne. Stromečku chybí na špičce hvězda, právě taková, jaká je na obloze. A tak se Líza rozhodne, že takovou hvězdu donese. A co si Líza umane, v tom ji nikdo nezastaví. Co vše při takovém dobrodružství Líza zažije? Povede se jí její úkol splnit? To se dozvíte z této sváteční knihy.

Husa Líza a vánoční hvězda je útlá knížečka, ostatně jako další Horáčkovy knihy, které jsou si podobné tím, že hlavní roli v nich hrají pestré, veselé a hravé ilustrace, na kterých se podílel sám autor. Horáčkovy texty mají zajímavý děj, který končí šťastně, jak by to v knihách pro děti mělo být. Horáček vypráví jednoduchými větami a určitým jeho znakem je časté využívání citoslovcí.

Cink. Cink. „Tenhle zvuk znám!" zaradovala se Líza. Cink. Cink. „To jsou moji kamarádi." Cink. Cink. „Volají mě!" Cink. Cink. Líza se k ním rozeběhla. Íá íá, bú bú, chro chro. Všichni byli rádi, že je Líza zpátky, a vesele ji vítali. Bylo hezké být zase mezi svými. [1]

V knize Husa Líza a vánoční hvězda poukazuje Horáček především na to, jak důležité je mít v životě pravého kamaráda. Že každému osamělému, ať už člověku nebo zvířeti, je na světě smutno. I husa Líza má kolem sebe své kamarády, ať už jde o oslíka, kravičku nebo prasátko. Bez přátelství je na světě smutno, to by si děti měly uvědomit. A právě na Vánoce by neměl nikdo zůstávat sám. Vánoce jsou svátky, kdy bychom se měli všichni sejít u sváteční večeře i stromečku - jako husa Líza a její přátelé a nasávat onu pohodovou atmosféru. Kniha je určena nejmenším čtenářům, kterým ji budou rodiče předčítat, anebo se na knize budou děti učit číst. Jednoduché věty přelousknou jedna radost.

Petr Horáček je výtvarník a autor úspěšných dětských knih. Nakladatelství Portál vydalo jeho knihy Nový domek pro myšku, Husa Líza a Papuchalk Petr. Jeho knihy byly přeloženy do několika jazyků, kniha A new house for mouse byla v Holandsku zvolena nejlepší dětskou knihou roku 2006. Kniha Silly Suzy Goose získala v USA několik prestižních ocenění. Petr Horáček žije ve Velké Británii, kam se přestěhoval po studiích.

[1] HORÁČEK, Petr. Husa Líza a vánoční hvězda. Praha: Portál, 2013. 40 s. ISBN 978-80-262-049-0.