Lumír, včelař tělem i duší

medved

Na pultech knihkupectví se objevila kvalitní kniha pro děti od Anety Františky Holasové - Lumír včelaří, kterou vydalo nakladatelství Labyrint. Hlavním hrdinou této dětské knihy je medvěd, který čtenáře provází celým včelařským rokem: od podletí až k medobraní.

knihyKde včely berou vosk k stavbě svého díla, co je to propolis a k čemu slouží, jak funguje včelí společenství a kdo co v úlu dělá? Kniha debutující výtvarnice je určena všem malým čtenářům a jejich rodičům, kteří mají rádi med a chtěli by se o včelařském řemesle něco dozvědět. Aneta Františka Holasová (1985) v současné době studuje ilustraci a grafiku na Fakultě umění a designu ZČU v Plzni.

Hlavním protagonistou knihy je medvěd Lumír. Je to včelař srdcem i duší. Jak to všechno začalo? Když byl ještě malé medvídě, které si užívalo bezstarostného života, tak po svém starém dědečkovi zdědil včely, a tak se rozhodl, že se o ně postará. Začátky však nebyly vůbec jednoduché. Nyní je Lumír zkušený včelař. Lumírovi se včelařením pomáhá babička, která je velice hodná a pracovitá.

Včelař Lumír čtenáře provádí celou knihou a přibližuje jim, jak se vyrábí med. Na začátku knihy zjistíte, jak vůbec vypadá taková včela, a povyprávíme si vše potřebné o jejím životě. Řeč samozřejmě přijde i na domov včel - úl a jeho části. Zjistíte, z čeho se takový úl skládá. Také můžete spatřit, jaký včelařský oděv na sobě Lumír má. V knize jsou i zobrazeni různí parazité a jedlíci včel. Lumír vám také prozradí, co se musí připravit v období podletí a na podzim. Dozvíte se i o včelím vosku nebo co je to propolis. Také zásadní věc, a to je krmení včelstva. Babička vám ukáže, jak připravit cukerný roztok. Co bude nutné udělat za práci v zimě a poté v předjaří a na jaro? Nevíte, jak se na jaře dokrmují včely? Nebo jak se značí matka? Lumír vám to ukáže. Naučíte se, jak provádět kontrolu včelstva či jak nasazovat medníky. A konečně co nastane pro včelaře v létě? V knize jsou také podrobně popsané a nakreslené pomůcky pro medobraní.

Kniha může místy připomínat učebnici přírodopisu. Dozvíme se totiž o anatomii včely - podrobně popsanou, včetně názorných ilustrací. Autorka děti rovněž seznamuje s hmyzem, který je podobný včele. Na obrázcích tak mohou rozlišit, zda jde o sršně, vosu, čmeláka či nesytku sršňovou. Dále následuje popis včely dělnice, ukážeme si i pomocí ilustrací, jak se včela proměňuje v dospělého jedince. Co všechno včela dělá, zjistí děti z obrázků s popiskami. Lépe si tak představí, jak asi včela čistí buňky a zahřívá plod, aniž by jim to rodiče museli složitě vysvětlovat. Přiblížíme si i proměnu trubce, opět následuje krátké vyprávění, které jako by bylo vystřiženo z nějaké odborné publikace. Děti mohou porovnat na obrázcích trubce a matku. Stejně jako u trubce i u matky je popsán její život a proměna.

Lumír sám zastane hodně práce, ale má i šikovnou pomocnici babičku, která mu se vším pomáhá. Sama například vyrábí z včelího vosku svíčky, z propolisu připravuje propolisovou tinkturu, která je dobrá na léčení různých neduhů, jako jsou třeba bradavice nebo opar. Konec knihy může vypadat jako kuchařka, protože je zde recept na lahodné perníčky.

Všechna práce, kterou musí Lumír s babičkou za celý rok udělat, je v knize podrobně popsána a bohatě ilustrována, takže ji děti samy pochopí, aniž by jim rodiče museli vše vysvětlovat, přesto je kniha na úrovni.

Autorka sama knihu ilustrovala, za což si zaslouží velkou pochvalu. Ocení to jistě každé dítě. Kniha je tak půvabná, že může nadchnout i nejednoho dospělého. Jistě potěší autorčina dědečka a srdce mu zaplesá, neboť jemu je kniha věnovaná.

Medvěd Lumír má v knize pouze babičku. Lumír dokonce nemá čas ani na lásku, protože se pilně věnuje včelaření. Možná nás autorka překvapí druhým dílem a Lumír se zamiluje. Pokračování by stálo za to! Kniha by neměla chybět v dětské knihovně. Snad získá i patřičná ocenění. Kniha Lumír včelaří mě zasáhla do srdce. Nemohu než vřele doporučit.

HOLASOVÁ, Aneta Františka. Lumír včelaří, aneb, Medový slabikář. 1. vyd. V Praze: Raketa v produkci nakl. Labyrint, 2013, 78 s. ISBN 978-808-6803-258.