Medvědi a cesta k dospělosti

Rozpory mezi rodiči a dětmi se táhnou celou historií lidstva. Je lhostejné, odehrávají-li se na jevišti velkých dějin a ovlivňují běh světa, nebo v nenápadném soukromí běžných domácností - vždy jsou pro všechny zúčastněné velmi vážné a řeší se velmi těžce. Rodinné vztahy jsou také častým literárním námětem. A právě takové téma zpracovává Dana Šianská ve své knize Zakázané prázdniny.

knihaKryštof má zdánlivě všechno. Oba rodiče, velmi dobré materiální zázemí, skvělý prospěch ve škole. Nic ale není absolutně ideální, za dobrou práci musí Kryštofovi rodiče platit velikou daň - domů chodí pozdě, unavení, starosti ze zaměstnání si nosí s sebou. Není divu, že se hochovi po čase začne zdát, že je doma zbytečný a nechtěný. Školní prospěch se mu prudce zhorší a okolnosti ho dokonce nutí ke lhaní. Vše vyvrcholí do krize, při níž Kryštof utíká z domova.

Začátek knihy nijak nevybočuje ze scénáře mnoha podobných. Četli jsme je v minulém režimu, byly psány i dříve. Jen rekvizity se mění podle situace ve společnosti, v níž momentálně žijeme. Důležité je, že v určitém období života se dospívající hoch nebo dívka začne v rodině cítit sám a nepochopený, zároveň se vymezuje vůči rodičům, jejich vztah je směsí lásky a zklamání. To, co v běžném životě zpravidla bez větších následků odezní, se v literatuře většinou řeší destruktivně. I když reálné útěky z domova nejsou žádnou výjimkou.

Na poměrně malé ploše krátkého textu – kniha má pouhých sto stránek – nechává svého hrdinu na cestě prožít jen několik dobrodružství, nejvýraznější je jeho setkání s bezdomovcem, které ovšem dopadá trochu nereálně. Snaha zdůraznit Kryštofovu dobrosrdečnost je přehnaná a postrádá logiku i u dospívajícího dítěte.

Kryštof míří do své prázdninové země zaslíbené – Medvědího údolí, o kterém slyšel jako o úžasném místě. V něm projít, tak jako v podobných knihách, zkratkou od dětství k dospělosti. Jde o jakýsi zjednodušený koncept iniciačního románu, v tomto případě spíše novely. V knize Zakázané prázdniny nenajdeme vedlejší dějové linky, přestože příběhy některých postav jsou naznačeny. Převážně však komentují Kryštofovu rodinnou situaci, jen z jiného úhlu pohledu. Bezdomovec i doktor na salaši kdysi prožili také destrukci rodinného zázemí a v jejich vzpomínkách se zrcadlí Kryštofova současnost. Medvědí údolí vyvádí Kryštofův příběh z naší reality, ale je u podobných textů poměrně časté. Iniciační příběh nemusí korespondovat se skutečností, spíše naopak. Knihu doplňují ilustrace Evy Beberové, díky nimž dostává punc nezapomenutelných foglarovek – milovaných i proklínaných.

Kniha Dany Šianské je určena pro dospívající mládež, vzhledem k hlavnímu hrdinovi spíše pro chlapce. S jeho problémy mohou děti srovnat ty své. Už jen vědomí, že stejnými bolestmi trpí i jiní, může pomoci. Důležité však je, a to autorka na konci naznačuje, že dospělí mohou mít své vlastní problémy, které způsobí zdánlivý nezájem o děti, a je potřeba neuzavřít se, naopak se snažit komunikovat. Kniha tak má své jednoznačné poslání. Vypadá to však, že se k němu autorka chce dostat relativně rychle, text je velmi jednoduchý, jednodušší, než by odpovídalo požadavkům a schopnostem potenciálních čtenářů. I když v dnešní rychlé době akčních filmů a počítačových her může být můj odhad trpělivosti mladé generace chybný.

ŠIANSKÁ, Dana. Zakázané prázdniny. 1. vyd. Ilustrace Eva Beberová. Praha: Krigl, 2013, 115 s. ISBN 978-80-86912-77-6.