Piráti na Marsu

raketa

Kolonizace planet sluneční soustavy je představou, která láká a jitří fantazii mnoha lidí, a především autorů sci-fi již hodně dlouho – nechť si milý čtenář (i čtenářka) ráčí vzpomenout, např. na Cyranovu Cestu na Měsíc či do Sluneční říše z roku 1650.

knihaKniha, kterou bych vám rád představil, se jmenuje Piráti na Marsu a napsali ji Dana a Rudolf Mentzlovi. Děj knihy se točí kolem terraformace Marsu. Sami autoři v anotaci románu uvádějí, že si vystačí se současnými vědeckými poznatky a jedinou fikcí v jejich díle je myšlenka, že by někdo dal peníze na terraformaci Marsu.

Kniha má pro mě ne příliš obvyklou formu. Každá ze sedmi kapitol je rozdělena do částí, které představují vyprávění jednotlivých postav, kterých jsem v celé knize napočítal 15. Do vyprávění těchto postav ještě vstupují přímé řeči dalších postav. Chvíli mi trvalo, než jsem si na tento způsob zvykl, ale pak se mi kniha četla dobře.

Další zajímavostí je i cílová skupina, které je podle mě kniha určena. Podle mého názoru typický čtenář této knihy je student třetího či spíše čtvrtého ročníku gymnázia s rozšířenou výukou matematiky a fyziky se zájmem o astronomii, nebo „matfyzák“. Můj názor jistě podpoří následující ukázka z knihy popisující pád raketoplánu: „Následný rozklad tlakové síly působící na spodní stranu křídel se projevil okamžitým nárůstem tangenciální složky síly.“[1] V rozsahu 100 stran, které kniha má, nejde o ojedinělou formulaci. Na druhou stranu je nutné konstatovat, že hlavními hrdiny jsou školní premianti (někdo by řekl přímo šprti), a u těch by se tento styl mluvy dal očekávat.

Zápletka, která přichází na začátku druhé třetiny knihy, dává příběhu na dynamice a vnáší do příběhu potřebné napětí. Zápletka, kterou vám z pochopitelných důvodů nechci prozrazovat, je ve své obecnosti zajímavá a nabízí celou řadu vyústění. Bohužel musím konstatovat, že způsob, jakým ji autoři zpracovali, mně příliš blízký nebyl. Závěr knihy umožňuje pokračování, které, jak jsem se dozvěděl od autorů, bylo dokonce dříve než tato kniha. Příhody hlavních hrdinů tak pokračování mají a já osobně se na něj těším.

Kniha pro mne poněkud neobvykle na samém závěru obsahuje Slovníček pojmů a Slovníček jmen. Obě tyto části jsou pro mnohé čtenáře více než potřebné.

Za poslední dobu jsem podobnou knihu nečetl. Piráti na Marsu mají velmi zajímavý příběh. Líbí se mi, že autoři v příběhu používají soudobé znalosti fyziky a astronomie. Navíc tyto poznatky jsou zde představeny velmi zajímavou a nenásilnou formou, a tak si myslím, že knihu by si měli přečíst právě ti studenti středních škol, kterým se zdá matematika či fyzika nezajímavá. Nejenom, že se přesvědčí o opaku, ale mohou se dozvědět něco užitečného do hodin fyziky. Abych byl spravedlivý, musím říci, že i tato kniha má podle mě své mouchy, některé jsem ostatně uvedl výše, ale nejde o nic, co by titul činilo nezajímavým. Kniha, kterou můžete sehnat přímo na stránkách nakladatelství AGA, si přečtení jistě zaslouží a věřím, že mnohým čtenářům přinese potěšení.

Rudolf Mentzl (1968) vystudoval ČVUT FEL. V současné době pracuje jako softwarový vývojář. Je členem AGA (Aldebaran Group for Astrophysics). Mezi jeho hlavní zájmy patří astronomie a fyzika. Ujíždí, jak sám říká, na zbytečných vynálezech a britských sitcomech. S manželkou Danou má dvě děti.

Dana Mentzlová (1974) vystudovala Pedagogickou fakultu, obor matematika a němčina. Pracuje jako asistentka dovozu. Je členkou České společnosti rukopisné, krom rukopisů Královédvorského a Zelenohorského se zajímá o literaturu a historii. Vydala několik elektronických knih na stránkách Literární salon.

[1] MENTZLOVÁ, Dana a MENTZL, Rudolf: Piráti na Marsu. Vyd. 1. Praha: AGA, 2013, 107 s. ISBN 978-80-904582-5-3, str. 77