Dobrodružství provoněné švestkami

Příběh o skřítku Pitrýskovi je v naší zemi znám už po několik desetiletí. Poprvé byl vydán již v roce 1959 a brzy na to se zapsal do Zlatého fondu dětské literatury. V letošním roce vyšel jako vzpomínka na autora Ludvíka Aškenazyho a k 90. výročí narození ilustrátorky Heleny Zmatlíkové. Bude mi tedy ctí vám, kdo ještě Pitrýska neznáte, představit.

knihaHlavní hrdina tohoto vyprávění je malý skřítek Pitrýsek, jenž se rozhodne utéct z ilustrace, kterou musí sdílet s protivnou a namyšlenou husou. Vydá se tedy do světa, aby našel místo, které by mohl nazývat domovem a kde by mohl být šťastný. Ve chvíli, kdy z knihy vyleze, dostane se do našeho současného světa, v němž zažívá více útrap než potěšení. Ale naštěstí pozná i kouzlo přátelství v podobě taxikáře pana Srdce nebo silnější pouto jako je láska v případě loutky Pipiny.

Kromě emocí pozná Pitrýsek na své cestě mnoho dalšího. Stane se uznávaným hercem, kraluje v jedné zemi v Africe, je přenesen čápem do Dánska a také rozmlouvá se známým pohádkářem Andersenem. Jelikož se jedná o pohádku, vše nakonec dopadne samozřejmě dobře a Pitrýsek najde své „doma“ a zjistí, co znamená být opravdu šťastný. Ve chvíli, kdy je obklopen lidmi, které má rád, najednou mizí. Netuší ale, že malíř, jenž ho vymyslel a poté namaloval, by rád věděl, kde je. Je mu smutno po trpaslíkovi, a tak je šťastný, když k setkání nakonec dojde.

Velice oceňuji, že skřítek není jen bezduchou postavou, je to človíček, který má duši, své sny a touhy, ale i špatné vlastnosti. Za každou cenu se ale snaží být statečný, vtipný a hlavně chce jít všem příkladem. Je to tedy zkrátka hrdina, do kterého se může vžít každý. Dětem ukazuje fantastický svět, kde ožívají loutky, existují skřítci a zvířata mluví, dospělým pak dokazuje, že svět, ve kterém žijí, není zas tak zlé místo a že sny je třeba si plnit.

Jsem přesvědčena, že kniha se bude líbit všem dětem bez rozdílu věku. Kromě dobrodružství malého skřítka je text protkán kouzelnými ilustracemi a pěknými básničkami, které se děti mohou naučit a nosit si tak zážitek z čtení neustále s sebou.

Tato kniha má v sobě kromě pohádky pro děti také určité poselství. Člověk má hledat své životní štěstí, i když si s ním osud někdy pořádně zahrává a staví mu do cesty neustále nějaké překážky. Takže i když budete tuto knihu číst především dětem, vnímejte, co čtete, a možná v ní najdete víc, než byste v běžné pohádkové knížce čekali.

Ukázka:

Přemýšlel také často o tom, zdali by nemohl přestoupit do knihy, která stála vedle v přihrádce. Byla to kniha cestovatele Macochy o Pygmejích v nejčernější Africe. Ale tato kniha byla v kartonovém obalu a Pitrýsek se mohl jen toužebně dívat na její zaprášený hřbet.
Tak se jen trápil a každý den si mazal nos hojivým balzámem, který měl půjčený z jiné pohádky. Ale co to bylo platné, když ho husa příští den znovu kousla a už měl z toho nos jako hrušku, a někdy dokonce jako okurku. Jenže hrušky a okurky bývají zelené, a trpaslík měl špičku nosu fialovou a prostředek modrý.
(AŠKENAZY, Ludvík. Putování za švestkovou vůní. Praha: Albatros, 2013.)

Knihu Putování za švestkovou vůní vydalo nakladatelství Albatros