Pětice kamarádů zachraňuje ukradené peníze

Starší generace čtenářů zná dobrodružné detektivní příběhy z edice Tajná sedma od Enid Blytonové. Dnešní generace dětských čtenářů se setkává s DeTeKTiVy v knihách od Zuzany Pospíšilové. Letos v nakladatelství Grada vyšel už druhý díl této volné edice, nesoucí název DeTeKTiVové a zachráněné peníze.

knihaSkupina pěti kamarádů se vydává do zámeckého parku. Po úspěšném vyřešení předchozího detektivního případu touží po podobném dobrodružství, ale žádný úkol hodný dětských geniálních detektivů není nablízku, takže se musí spokojit s hrou na schovávanou. Během ní se však jeden z nich ztratí, a když se ho ostatní pokoušejí najít, objeví ve sklepení zámku záhadnou místnost bez oken a dveří. A co víc! V díře v zemi je tu schovaná značná částka v současných mincích. Detektivní duch se probudí a velí: vše zdokumentovat a honem na policii, kde od minulého případu mají kamaráda nadstrážmistra Mrázka.

Tentokrát se v ději projeví především pětice kamarádů-detektivů: Dan, Tadeáš, Kuba, Tomáš a Vašek. Všichni bydlí ve stejném městečku a dohromady je svedla šťastná náhoda. Občas se v ději mihne tatínek jednoho z nich, ale nechybí ani starostlivé maminky, které dokáže uklidnit až nadstrážmistr Mrázek se svým věrným služebním psem Azorem. V příběhu se však objeví také nová postava, mladým detektivům nepříliš nakloněný policista. Kdo by přece věřil dětské fantazii? A co by to bylo za krimi příběh, kdyby se nakonec neobjevil zločinec? Vrahem sice zahradník být může, ale zlodějem musí být někdo jiný. A kam se peníze ze skrýše přemístí? I na to pětice dětských detektivů přijde a vše končí happyendem. Nebo ne? Povede se policii nasbírat dostatek důkazů, aby byli pachatelé odsouzeni?

Přestože se příběh neodehrává na přílišném množství míst, čtenář jich nenapočítá víc než čtyři, střídají se v rychlém sledu. V první fázi jde jen o zámek a přilehlé okolí společně s policejní stanicí, později Azor kriminalisty přivede na nádraží, odkud se všichni vracejí do svých domovů, aby hned druhý den pokračovali v pátrání na zmíněných místech.

Autorka stále udržuje pozornost dětských čtenářů. V samotném úvodu si pro ně připravuje jednoduchou šifru, na závěr jim nabízí otázky, kterými si mohou ověřit, jaký při čtení dávali pozor a kolik si toho z textu zapamatovali. Vydatně jí v tom pomáhá také ilustrátorka Markéta Vydrová. Kniha děti určitě potěší.

„To, co kluci uviděli, je překvapilo. Před nimi byla totiž veliká díra a na dně leželo jen několik desítek mincí.
,Slušný poklad,´ pochválil je se smíchem nadstrážmistr. ,Za to by byly i čtyři zmrzliny a dvě žvýkačky!´
,Ale těch peněz tam bylo mnohem víc! Opravdu!´ namítl Tomáš. Ostatní kluci zamračeně přikyvovali.“