Napětí pro mladší i starší čtenáře

Fantasy literatura je již několik let na vrcholu knižní produkce. Obrovský rozmach knih, kdy čtenáři doslova začali hltat každou, v níž by mohla být kouzla a neobvyklé schopnosti zdánlivě obyčejných lidí, přišel s Harrym Potterem. Jistě, nebyl první ani jediný, ovšem je nepopiratelným faktem, že Harry Potter se stal fenoménem, který dozajista změnil celosvětovou produkci. A nijak nerozhodoval věk čtenáře, ať již byla sága primárně určena komukoli, protože ve frontách na nový díl byli jak teenageři, tak senioři. Že je o tuto tematiku stále zájem, dokazuje i sága z pera Marianne Curleyové Strážci času, jejíž první díl nese název Vyvolený. Ti, kdo nemají rádi Harryho Pottera, se nemusí bát, svět, který tvoří Curleyová, je úplně jiný, ne však méně fantastický.

knihaHned v prologu se seznamujeme s největším traumatem hlavního hrdiny a celé jeho rodiny – smrtí maličké Sery, kvůli které se Ethan stává Strážcem již ve svých čtyřech letech. My jej však znovu potkáváme, když je mu šestnáct a u Strážců si již vydobyl silné postavení. Domnívám se, že věk Ethana a jeho kamarádů je zvolen záměrně, aby upoutal čtenáře z řad náctiletých, mohl by to totiž docela dobře být i jejich příběh. Děj postupuje velmi rychle, protože jak se v průběhu dozvídáme, Řád chaosu, největší nepřátelé Strážců času, sbírá síly a napřahuje se k poslednímu mohutnému úderu.

Ethan tak hned na začátku knihy povyšuje, ze žáka se stává učitelem a dostává svou první žačku. Jak děj plyne, sledujeme naše hrdiny v běžných situacích – chodí do školy, píší úkoly, ale současně také zažívají dobrodružství, o nichž se nám ani nezdálo – cestují totiž časem a brání dějiny. A Věštba se začíná pomalu naplňovat.

Asi jsem vás představením maličko vyděsila, ale současně bych vás ráda uklidnila. Přestože děj vypadá komplikovaně a zdá se, že nepochopíte souvislosti, nic takového vám nehrozí. Autorka sice čtenáře zahltí spoustou informací, ale ty jsou doplňovány a kombinovány tak citlivě, že se prakticky samy složí do mozaiky příběhu, který dává smysl. V knize nejsou žádné dlouhé vysvětlovací pasáže, čtenář je okamžitě vtažen do příběhu, který je nabitý akcí a plný překvapení, přesto nikdy nedojde ke zmatení hlavní linky, nebo k tomu, že by děj nepochopil. Ostatně o tom svědčí i oblíbenost této knihy, protože se jedná o již druhý dotisk prvního vydání.

"Arkarian na mě vrhá krátký pohled, okamžitě je mi jasné, že na něj Isabela udělala dojem. Samozřejmě přesně ví, na co myslí, ale zatím jí o své schopnosti číst myšlenky ještě neřekne, především proto, že většina lidí při této informaci znejistí. Je to Arkarianova druhá schopnost, ta o které se prve jaksi zapomněl zmínit. "Ven s tím, Isabelo."
"No, zajímalo by mě, k čemu vlastně potřebujeme nějakou armádu? Proč tihle lidé z Řádu chaosu touží měnit minulost? K čemu je jim to dobré?"
(CURLEY, Marianne. Strážci času. 1. vyd. Brno: Jota, 2006, 347 s. ISBN 80-721-7460-6.  Str. 87.)

Stejně jako se Isabela učí a dozvídá vše potřebné, dozvídá se to i čtenář. Velkým kladem knihy je i to, že není vyprávěna ani z pozice konkrétního vypravěče, ani jedné postavy, ale jednotlivé kapitoly jsou sdělovány samotným aktérem, víme tedy, co si myslí Isabela, co Ethan a další. Tím mnohem snadněji pronikáme do jejich myšlenek a lépe se s nimi ztotožňujeme.

V neposlední řadě bych ráda vyzdvihla nápad autorky nechat "děti" cestovat časem. Čtenář se tak seznamuje s historií nenásilnou formou, protože se náhle ocitá ve středověku, následně v antice i v dalších stoletích. Kniha je také napsána velmi čtivě, děj postupně graduje až ke svému vrcholu.

Vřele ji doporučuji každému milovníku historie a fantasy literatury, což jsou dva neodmyslitelně spjaté světy. A osobně se těším na další dva díly z této fantastické trilogie.

Knihu Strážci času. Vyvolený vydalo nakladatelství Jota