Slůně Riang bojuje se svým osudem

Oblíbená autorka knih pro děti Lenka Rožnovská přichází s novou knihou – Slůně Riang, kterou vydalo nakladatelství Grada. Tentokrát se přeneseme do pralesa do období dešťů, kde se narodí slůně, které se jmenuje Riang, což znamená veselý. Bude takový i jeho život? Kniha napoví více.

knihaCelý příběh se odehrává v zemi jménem Sabah, kde najdeme vzrostlé stromy, modrá napajedla, tmavé bažiny i tepající bahenní sopky. Jako doma zde rostou krásné orchideje, žijí zde ukřičení papoušci, ale i neposední orangutani. Celá kniha je laděna do krásné zelené barvy, která nás lehce vtáhne do děje, do období pralesa. Celým příběhem napínavého povídání Lenky Rožnovské nás provází i působivé ilustrace Ivety Autratové, které dokázaly zachytit i sebemenší detail, který neunikne oku malého dítěte, pro které je kniha určena.

Hned zpočátku knihy autorka barvitě popisuje, v jaké zemi se příběh odehrává a jaké zde panují přírodní zákony.

„Mraky vyslaly k zemi své vodní posly. Krajina je v sobě pohltila, přijala hosty. Dešťové kapky smývají prach z listů. Na znamení smíru vyrašily k nebi nové výhonky zeleně.
Raduje se život v Zemi pod větry. Vše živé děkuje obloze za déšť. Voda je naděje budoucího, voda zahání hlad, voda přináší hojnost.“
(ROŽNOVSKÁ, Lenka. Slůně Riang. Praha: Grada, 2013. s. 8. ISBN 978-80-247-4683-8.)

A právě za takového počasí se narodí malé slůně Riang. Autorka mu nadělila do vínku veselost, je to neposedné slůně, co rádo tropí neplechy. Ovšem nic není v životě jen bílé, ale i černé. Mezi liány se spustil černožlutý jedovatý had, který se stal nezvanou kmotrou, která zamává Riangovým osudem. Zuby bojgy stromové totiž nesou smrt. A zkušená sloní máma tuší, že Riangova cesta životem bude klikatá, jako je klikatá žlutá čára na těle jedovatého hada.

Malé slůně má přes tento osud v sobě bezstarostnost, vždyť svět je tak krásný, a že je zde pořád co objevovat. Slůně je plné života a hravosti. To přenáší i na svoji sestru Abu. Avšak nestane se mu jeho bezstarostnost osudovou? Co se mu přihodí, se nechte překvapit v knize. A co se stane, když do přírody zasáhne i člověk? Říká se totiž, že prales nemá člověka rád. Moc si z něj bere a tak málo mu dává. Kácí stromy a vyhání zvěř. Změní se nějak život malého slůněte po zásahu člověka? Jsou všichni lidé zlí?

Autorka poukazuje v knize na to, že bychom nikdy neměli házet lidi do jednoho pytle. Ani v dnešní uspěchané době nejsou všichni lidé stejní. Ne všichni touží po moci, zisku a penězích. „Jsou to těžké okovy, co natřikrát zamykají lidskost,“ konstatuje autorka. Zamýšlí se také nad tím, že „hnací silou života je svoboda“. A to nejen ve světě zvířat, ale i lidí. Pro mnoho z nás je svoboda vším. Jsou lidé, kteří se neradi nechávají svazovat a omezovat.

Do sedmnácti krátkých kapitol dokázala autorka vtěsnat vše, co chtěla čtenáři říct. Autorka promlouvá čtenáři do duše. Ukazuje nám, že život je plný strastí a nástrah, které se však dají překonat. I když máme těžký osud jako slůně Riang, tak musíme bojovat a věřit v dobrodiní za všech okolností. Všechno se děje z nějakého důvodu. I za těžkých okolností bychom měli hledat něco pozitivního, nějakou radost. Autorka ukazuje, že dobro v lidech stále je. A tak by to mělo být i v každé pohádce.

Autorka na chvíli opouští prostředí školy, kde se odehrává děj jejích mnoha knih, z mnohých jmenujme kupříkladu knihy – Strašidýlko z aktovky, Skřítci školkovníčci či Škola pohádkového kouzlení, a přenáší nás tam, kde lidská zloba a zášť jen tak nedosáhne – do pralesa. Nespoutané divočiny, kde vše podléhá přírodnímu koloběhu. Bravurně dokázala popsat dětem prostředí nespoutané přírody, dokázala vyjádřit bezstarostnost, kterou prožívá nejen malé slůně Riang, ale i každé malé dítě. Naopak moudrá slonice je životem protřelá a zkušená a ví, jak se má v jistých situacích zachovat.

Lenka Rožnovská je právem označovaná jako přední spisovatelka knih pro děti. Alespoň pro mě tomu tak je.

Knihu Slůně Riang vydalo nakladatelství Grada