Kamenem neprojdeš, bláznivá učenko

Ačkoliv jsem si myslela, že vydání dalšího dílu série Vznešení mrtví autorské – a zároveň manželské – dvojice Barb & J. C. Hendee bude trvat delší dobu, opak byl pravdou. Druhý díl druhé série zařadilo nakladatelství Fantom Print do edičního plánu v první čtvrtině letošního roku a je mou milou povinností vám Skrz kámen a moře nyní představit.

knihaUčence Wynn Hygeorht se i přes všechny potíže a rozepře s představenými podařilo opustit Učené bratrstvo jako právoplatné člence. Dokonce má v ruce i pověření od samotného domina Vysokověže a může tedy oficiálně bádat v zemi trpaslíků, nikoli však po textech získaných při putování s Leesilem a Magierou. Do Dhredze Seattu, kamenného města zasazeného do úbočí hory, přicestuje s Chanem, nemrtvým, který by kvůli Wynn žádné živé bytosti neublížil. O to horší je pro něj vědomí, že nemá absolutní tušení, čím, resp. kým se nakrmí. Aby toho nebylo málo, musí svou podstatu zastírat, aby jej nevycítila Stín. Fena neobyčejného „vlka“ odhalující nemrtvé. Pohybuje se všude s Wynn, aby ji mohla ochránit před nebezpečím, jež tovaryšku provází na každém kroku. Touha odhalit záhadu záhadných svitků dívku vede do míst, kde přebývají nepolapitelní Kamenochodci, strážci trpasličích mrtvých, které i vlastní lid vídá pouze při úmrtí thänæa, váženého trpaslíka, který dosáhl nemalých činů. V nepřístupných skalách však Wynn nemá co pohledávat a dostává sebe a ostatní do stále větších problémů. Když už má přibližnou představu o dalších krocích, připlete se jí do cesty vévodkyně Reine z Calm Seattu, která činila vše možné, aby se Wynn k textům nikdy nedostala. Co pohledává mezi trpaslíky? V žádném případě nesmí zjistit, že je učenka na tomtéž místě. Že je komplikací až dost? Pak věřte, že jich přibude. Aniž by to Wynn tušila, je sledována přízrakem, o němž si myslí, že jej zničila. A ten je bezpochyby větší hrozbou než kdejaký smrtelník.

I u v pořadí osmého dílu Vznešených mrtvých autoři nezapomněli na stručné shrnutí předchozího dění, aby si čtenář oživil důvody, proč se Wynn objevila u trpaslíků. Nestačí to však k tomu, abyste si knížku přečetli jako samostatný svazek, minimálně V šeru a stínu musíte mít za sebou.

Celkově Skrz kámen a moře hodnotím jako slabší. Drtivou většinu hlavní hrdinka bádá, a protože je mezi jiným národem, trpasličtina ji provází na každém kroku. S tím souvisí vysvětlování příslušného jazyka, čím se liší od jiného, jenž učenka umí přečíst. Akčnost, na kterou si čtenář této ságy dozajista zvykl, sice nechybí, ale neobsahuje potištěné listy v tolik potřebné míře. Ve stručnosti řečeno – příliš teorie fantasy žánru škodí. Nemělo by vás to ale odradit od těšení se na další díl (v originále Of Truth and Beasts). Přece jen touha zjistit, kam až je ochotná Wynn zajít, aby odhalila pravdu o dávných časech a dokázala, že nejde o smyšlenky, je silnější.

Knihu Skrz kámen a moře vydalo nakladatelství Fantom Print