Tom Gates potřetí

k

A máme tady další díl série, jejichž hrdinou je žák jedné z amerických základních škol Tom Gates. Liz Pichonová pokračuje ve svém úspěšném tažení v oblasti dětských knih pohybujících se na rozhraní komiksu. Jaké je hlavní téma prozrazuje název knihy - Úžasný deník - Tom Gates Geniální nápady (většinou). Lidé, kteří mají děti v Tomově věku si dokážou určitě představit, jak takové geniální nápady vypadají, a rádi zvědavě do knížky nahlédnou, co vymýšlí „konkurence“ jejich dětí. Tak si to trochu probereme.

kVětšina rodičů, pokud od svého dítěte uslyší, že má geniální nápad, lehce pobledne. Děti disponují nekonečnou fantazií a realizace některých jejich myšlenek má zpravidla katastrofické důsledky. Pro autorku Liz Pichonovou se tímto tématem otevírá nedozírný prostor pro humorné situace, od nevinných žertíků na úkor okolí, až po legraci na hranici vážných průšvihů. Starostlivý rodič by se mohl v tomto okamžiku zarazit a přemýšlet, je-li vůbec vhodné ratolestem pořizovat knihu, která by mohla být potomkům nechtěnou inspirací. Starostlivé rodiče mohu uklidnit. Tom Gates je slušňák. Titul slušného dítěte jsem mu propůjčil už v recenzi prvního dílu Úžasný deník – Tom Gates – Super hustý výmluvy! a znovu a důrazněji opakoval v článku o díle druhém Úžasný deník – Tom Gates – Všechno je fakt šílený!. Ve třetím díle se toho moc nezměnilo.

Nechci tvrdit, že hrdinou knížek pro děti musí vždy být roztomilý grázlík, ale určitě se mnou bude většina čtenářů souhlasit, že pohled na život jejich očima je zábavnější. Tom Gates je kluk, kterého by asi většina rodičů chtěla doma mít, jeho jedinými prohřešky jsou občas zapomenuté úkoly a to, že místo pozorného poslouchání výkladu učitele si raději kreslí obrázky a komiksy. Naopak, hraje ve vlastní hudební skupině a pokud už nějaký úkol udělá, je učitelem zpravidla hodnocen velmi dobře. Jak vidno, morální kontaminace dětí prostřednictvím Toma Gatese rozhodně nehrozí.

Narozdíl od předchozích dvou dílů Geniálními nápady neprostupuje dějová linka od začátku do konce. Tentokrát se kniha skládá z mnoha krátkých příběhů, podobných povídkám. Jejich hlavními hrdiny jsou opět spolužáci, zejména kamarádi ze skupiny Zombijský rafani a neuvěřitelně protivný Marcus, který má talent vše zkazit. Nesmí chybět ani učitelé, ti jsou převážně sympatičtí a všemožně se snaží své žáky podporovat a motivovat – zkrátka „reálný“ obrázek běžné školy. Rodina je pro zápisky do deníku nejblíže. Otec, matka, nejprotivnější sestra Delia a prarodiče zvaní vykopávky. Pohled dítěte na otce snažícího se sportovat je zdrojem dobře známého humoru.

Táta se vrací pozdě. V obličeji je rudý jako rak a trochu kulhá. Říká:
„Trpím jako zvíře, nejspíš jsem si natáhl sva .“
Mamka se ptá: „Tohle také patří k tvému pečlivě naplánovanému sportovnímu režimu?“
Pak dodává: „Aspoň máš výmluvu, proč se nezúčastníš rodičovskéno závodu na sportovním dnu.“
Jak vědí o mém sportovním dnu? Neřekl jsem o něm ani slovo. Zvláště po loňském závodě.
(Pichonová, L. Úžasný deník - Tom Gates Geniální nápady (většinou). Překlad Zdík Dušek. Praha: Fragment 2013, str.192)

Tom Gates neroste se svými čtenáři, zůstává pořád stejný. Pokud jednotlivé díly vycházejí s časovým odstupem, nejsou určeny pro jednu skupinu čtenářů, která by postupně se svým hrdinou dospívala, ale pro neustále dorůstající kategorii přibližně desetiletých dětí. Stále platí, že tento typ knih je nesmírně čtivý a mohou být dobrou branou do světa literatury.

Knihu Úžasný deník - Tom Gates Geniální nápady (většinou) vydalo nakladatelství Fragment