Krasohled

Mám rád knihy, které ukrývají určité tajemství. Rád tajemství odhaluji, protože si rád hraji. Kniha, kterou vám chci přiblížit, dovoluje nejen vám, ale i vašim dětem si hrát. Ale co by to bylo za hraní, kdyby nebylo dobrodružné a také trochu tajemné? Tato kniha taková přesně je. Když ji otevřete, naskytne se vám velmi zajímavý a krásný pohled. Na první pohled vás jistě zaujmou ilustrace, které jsou malované sytými barvami, velmi živé a vizuálně zachycují děj dané básně. Na druhý pohled vás zaujmou básně známých a dnes i méně známých či zapomenutých básníků. A když už si myslíte, že vás kniha nemůže ničím překvapit, protože od ní nic víc nečekáte, přijde pohled třetí.

knihaTomuto pohledu se naskytnou osamocená slova – hesla a u nich řada čísel. A nyní dobrodružství z četby začíná. Po přečtení básně začnete pátrat co hesla a čísla znamenají. Rozřešení nechám na vás, abyste se neochudili o kouzlo z odhaleného tajemství.

Hrábky drápky odpadky z produkce nakladatelství Albatros, představuje soubor poezie 19. století určené dětem, tedy nejen jim. Najdete zde 259 básní od 142 básníků a básnířek. Mezi jmény autorů básní najdete dodnes uznávané a ceněné velikány jako Julius Zeyer, Jaroslav Vrchlický, Božena Němcová, Karel Hynek Mácha, Antonín Sova, Jiří Mahen, Josef Václav Sládek, Josef Kajetán Tyl, Karel Havlíček Borovský, Viktor Dyk, Eliška Krásnohorská, Karel Václav Rais, ale i dnes méně známé osobnosti poezie, jako byl například Jaroslav Goll (dědeček herečky Nataši Gollové), nebo osobnosti eufemicky řečeno mírně kontroverzní Václav Hanka a Josef Linda či Karel Sabina. Bez ohledu na osobnost posledně jmenovaných čtenář zjistí, že jejich básně jsou pěkné a zajímavé (ostatně milovníkům oper Bedřicha Smetany jméno Karla Sabiny není jistě neznámé).

Básně do této výjimečné knihy vybral a sestavil Petr Šrámek, a jak sám v úvodu knihy říká, knihu je možné číst od začátku do konce nebo číst jednotlivé básně a pak se pomocí hesel a odkazů pohybovat v knize různými směry. A v závěru knihy čeká nás knihomoly úplná lahůdka – šest seznamů, v nichž nalezneme soupis autorů podle abecedy, soupis autorů podle data narození a další seznam podle jejich místa narození, soupis básní podle začátečních slov, dále podle počtu veršů v básni a jako poslední soupis obsah. Prostě pan redaktor si opravdu vyhrál a budiž mu za to velký dík.

Po předešlém výčtu charakteristik knihy jistě po právu očekáváte, že vám knihu vřele doporučím a máte pravdu. Kniha je opravdu po všech stránkách zajímavá a v současné produkci nakladatelství jistě vyčnívá nejen obsahem, ale i originálním zpracováním.

P.S. Přestože je kniha určená i dětem, tak jsem ji jim ještě nepůjčil, protože jsem se jí ještě nenabažil... Ale co bych to byl za otce, kdybych jim alespoň občas nějakou báseň za odměnu nepřečetl. :-)

Knihu Hrábky drápky odpadky vydalo nakladatelství Albatros