Podmořský hřbitov jako sídlo žraloků?

Není to tak dávno, co ve Fragmentu začala vycházet edice Ripleyho záhady, ve které vždy trojice dětí se zvláštními schopnostmi řeší tajuplný případ. Začátkem roku 2013 vyšly hned dva nové díly a mně se do rukou dostal ten s názvem Hrozba z hlubin. Vydejte se s hrdiny pátrat po tajemství mořského dna…

knihaHrozba z hlubin, podobně jako ostatní knihy série, začíná tím, že se skupinka studentů se zvláštními schopnostmi nazývaná R-Tým (pro nezasvěcené ovšem Muzejní kroužek) dozvídá o tajemném podmořském hřbitově kdesi u Řecka. Objeven byl takřka náhodou, když se instruktor potápění pokoušel svoji skupinu dostat z dosahu obrovského žraloka. Učitelé, kteří o existenci R-Týmu vědí, vybírají tři nejvhodnější adepty na pátrání. Jsou jimi Alek, Kate a Li.

V krátkém čase jsou vybaveni na svou výpravu a než se čtenář naděje, mohou se vydat na Krétu, kde na ně čeká šokovaný potápěč. Je sice trochu překvapením, že se s trojicí dětí vůbec baví, ale to nemůže překvapit ty, kteří už některý z předchozích dílů knih o R-Týmu četli. Od té doby je jasná jen jedna věc: na moři se děje něco, co do okolí přitahuje žraloky.

Děj se tak ze školy a hotelu během několika málo kapitol přesouvá do obojživelného auta, ze kterého trojice může sledovat, co se děje pod hladinou. V jednu chvíli je ovšem nezbytné podívat se do podvodního světa osobně a v ten okamžik jde o život – jakoby odnikud se objeví žraloci, připravení na děti zaútočit. Jen díky šťastné náhodě objeví průrvu ve skále, čímž se na poslední chvíli zachrání, a objeví tak podmořský hřbitov. Co se tady mohlo stát?

Všechno vypadá dokonale reálně, dokud si jeden z nich nevšimne důkazu, že nalezené předměty nejsou tak staré, jak by se na první pohled mohlo zdát. O něco později pak nacházejí muže, který byl jistou organizací pověřen, aby vyrobil podmořskou atrakci pro turisty – starověké památky. V tu chvíli by se čtenářům mohlo zdát, že tímhle celý příběh končí. Opak je pravdou – přinejmenším je potřeba zjistit, kdo za tvorbou podmořského pohřebiště stojí.

R-Tým má své podezření, které zanedlouho napadne také čtenáře, jenomže důkazy prozatím chybí. V dohledné době sice není problém je získat, ale na závěrečné rozuzlení je potřeba si ještě chvilku počkat…

Nejen, že jsou knihy ze série Ripleyho záhady až do poslední chvilky napínavé, ale na konci na čtenáře čeká jakási příloha, která ho přesvědčí, že to, co se na první pohled zdálo víceméně nereálné, je pravda.

Potápěč, který ruiny našel, se vlastně pouze snažil odvést svou skupinu turistů z dosahu jednoho obzvlášť rozzlobeného žraloka, a není přesně schopen určit místo, kde hřbitov leží.
„Ale je to pravda?“ zeptala se Li. „Nevymýšlí si zase někdo prostě nějaký strašidelný příběh o lidech, kteří kdysi dávno zemřeli pod vodou a teď se snaží ulovit nějaké další oběti?“
Jack na ni upřel tázavý pohled.