Velké vodácké dobrodružství

kresba

„Ahoj řekóóó!“ volá nejeden vodák. Kniha Hurá na kajak! je novým literárním počinem Milady Rezkové a Lukáše Urbánka. Toto velké vodácké dobrodružství je doplněno o fotografie Ladislava Sitenského, který zemřel v roce 2009. Malé kajakáře fotografoval v letech 1956 – 59 s úmyslem vytvořit knihu pro děti. Ta však nikdy nebyla dokončena. „Zatím své ,minivodáky´ klidně nechám spát v šuplíku, třeba je tam za sto let někdo objeví, možná i otiskne…“ V roce 2010 zmerčil zapomenuté fotografie tým Dr. Racka.

knihaNevíte, kam za pořádným dobrodružstvím? Vyprávění o vodácích vás zanese mezi pádla, kotlíky i stanové kolíky. Probubláte peřejemi. Až doplujete na místo, kde nejspíše straší. Napadlo vás někdy, k čemu slouží upírům jejich špičáky? Že ne? V knize se to dozvíte.

Byla jedna holčička, která se jmenuje Eliška, ale všichni jí říkají Liško, protože má dlouhé rezaté vlasy. Její rodiče se právě chystají do divadla a hlídat jí má babička. A večery s babičkou jsou naprosto špičkové! Nachystá pro ně televizní hnízda. Co to je se nechte překvapit v knize. A dívají se dlouho do noci na staré filmy nebo na krasobruslení. Jenomže onoho večera nejde proud, proto se babička rozhodne, že Lišce povypráví jeden strašidelný příběh.

A tak babička vzpomíná na své dětství a vypráví Lišce, jak dostala na narozeniny kajak, jak z toho byla nejprve zklamaná, ale potom se vypravila s Františkem i s Milanem na vodu. Ona coby plavčík a velitel kuchyně, Milan jako kormidelník a lodní šašek a kapitán František jako hlavní navigátor. Také si přesně pamatuje, jak se nafintila. Tatínek s maminkou ji na cestu nechali ušít puntíkovanou sukni a od spolužačky Olgy si půjčila žluté plavky, po nichž tolik toužila.

Jízda vlakem byla drncavá, ale zábavná. Ládovali se a mastili karty. Když dorazili na místo, nastaly první potíže. Babičce chyběly u stanu kolíky. Nejspíše musely vypadnout někde při cestě. Jak se s prvním problémem poprali a jaká byla jejich cesta na jejich korábech? Jaká dobrodružství je potkala při plavbě? Dostali se domů bez nejmenších potíží? To vše a mnohem více se dozvíte v knize Hurá na kajak!

Když se řekne Dr. Racek, všem utanou na mysli dvě jména, která tuto postavu vytvořila (Doktor Racek jede na prázdniny, 2008, Doktor Racek na horách, 2009). Milada Rezková a Lukáš Urbánek. Vyšla jim také kouzelná kniha Babočky (2010). Pro děti pravidelně pořádají workshopy a komiksové dílny.

Knihu Hurá na kajak! napsala Milada Rezková, Lukáš Urbánek k ní vytvořil nádherné ilustrace. Za zmínku stojí i grafická úprava knihy Jakubem Kašem. Kouzelné fotografie nafotil Ladislav Sitenský. Fotografoval čs. letce i příslušníky čs. obrněné brigády a publikoval v britských časopisech. Kniha je převážně černá, bílá a červená. Je věnovaná Láďovi, Paulette a Mance. V závěru knihy stojí černé na bílém, že: „Eliška Mokrá nemá ráda komunisty.“

Osvěžte si vodácký slang, který v knize nechybí, setkáme se s výrazy jako například loďák (lodní pytel), volej (Název pro klidnou, netekoucí vodu, na které je nutno pádlovat.) či bagáž (Výstroj vodáka - prostě vše, co si sebou vodák bere na řeku.). Kniha je určena malým i velkým čtenářům.

Milada Rezková – narodila se v Rakovníku (1979), v letech 2005 – 2010 pracovala jako produkční v Galerii Rudolfinum. V současné době studuje na UHK/PedF obor Jazyková a literární kultura a také tvůrčí psaní u D. Fischerové. Má dvě děti.

Lukáš Urbánek – se narodil v Praze (1973). Po SPŠ grafické vystudoval na VŠUP filmovou a televizní rafiku. Zabývá se animací (ČT – dokumentární filmy A. Kisila, Kabaret z maringotky, Kašpárek v rohlíku aj.). Ilustruje knihy. Má čtyři děti.

Upekla jsem rybu s trochou mateřídoušky, která rostla všude kolem. Kluci se olizovali až na zádech a udělali mi řád zlatého ešusu. Všichni jsme se smáli a byli spokojení, jak bezvadná jsme parta.
(REZKOVÁ, M.; URBÁNEK, L.: Hurá na kajak! Praha: Labyrint, 2012.)

Knihu Hurá na kajak! vydalo nakladatelství Labyrint