Uaxovy slzy - přinesou štěstí?

Právě tuhle otázku si až nepochopitelně často kladou hrdinové knihy Maska se zářícíma očima, která je nejnovějším dílem dobrodružné série knih pro děti Čtyři kamarádi v akci od Thomase Breziny. Tak jako její sestry byla i tato kniha vydána nakladatelstvím Albatros. Čtveřice  mladých detektivů se vydává do mexické džungle najít Uaxovy slzy…

knihaVšechno začne výměnou kufru. Na tom by nebylo při kontrolách na letišti nic tak zvláštního, kdyby ovšem kufr neměl dvojité dno a ve vzniklém prostoru by nebyla ukryta zlatá maska s drahými kameny místo očí. Kdosi neznámý se kufr pokouší získat. Přesně v tu chvíli se z výletu s příbuzným jednoho z hrdinů do Mexika stává nebezpečné detektivní pátrání. Všude kolem se to jenom hemží zločinci, kteří se skutečně neštítí ničeho a nikdo si nemůže být jistý, že právě některý z dalších účastníků výpravy nesympatizuje se záporáky.

Zpočátku by se mohlo zdát, že dětští hrdinové jsou na celé dobrodružství sami – jediný dospělý, který je doprovází, má o své svěřence strach, a když se dostanou do sídla podivné sekty, která používá další zlatou masku ke svým obřadům, není nikdo, kdo by jim mohl pomoci. Pak se však objeví archeolog, kterému zločinci unesli dceru, aby měl pádný důvod najít jim Uaxovy slzy. Přestože má tušení, kde by se mohly nacházet, než se pro ně vydá, je potřeba získat zbývající dvě masky. Je víc než jasné, že po nich pátrají také jeho nepřátelé, ale přesto by se dalo říct, že s trochou štěstí a za pomoci čtveřice kamarádů svůj úkol splní. To se ovšem neobejde bez několika lží a drobných podvůdků. I když – účel světí prostředky.

Hlavními hrdiny jsou jako obvykle čtyři kamarádi – Tian, Erik, Patti a Dominik. Tentokrát se do dobrodružství vydávají společně a objeví se také zbrusu nová postava. Je jí strýček Willbert, profesor v penzi. Na první pohled působí poněkud nepoužitelným dojmem, tedy alespoň v běžném životě. Na druhou stranu je však nenahraditelný, kdykoli si Patti něco vymíní. Dokonce se mi chce říct, že tento muž pravděpodobně nemá příliš zkušeností s dětmi. Kdo by jinak skočil na triky, které na něj čtyřka používá?

Ačkoli sama anotace na čtenáře dělá dojem, že se kniha bude od samého začátku odehrávat v mexické džungli, není to pravda. Děj začíná na dokonale neškodném místě, kterým je ubytovna pro turisty a vyhrotí se teprve v okamžiku, kdy děti mají být obětovány podivnou sektou.

Svým způsobem Maska se zářícíma očima nezapadá mezi svoje sestry. Přesto však je napínavá a možná ještě zajímavější než ostatní díly série.

„Dávám vám týden času, pak chci mít Uaxovy slzy ve svých rukou. Při dodání dostanete svou dceru zpět. Zatím se o ni budu dobře starat. Po týdnu bude přemístěna do hostinského pokoje ve sklepě, odkud už se dost lidí nevrátilo,“ dodal Carlos s úsměškem.
(…)
„Já… dostanu tě odsud co nejrychleji!“ slíbil doktor Randa a láskyplně pohladil Vivi po zrzavých vlasech.
(BREZINA, Thomas. Maska se zářícíma očima. Praha: Albatros, 2013, s. 25.)