Kamarádi z abecedy – unikátní knížka z Hosta

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
pismeno

Litery jsou důležité symboly, které nám otevírají svět vědění i fantazie. Dospělí je vidí jako strohé čáry, tečky a obloučky, které vytvářejí slova a věty. Dětské oči je vnímají jinak. Vidí v nich obrázky. Naštěstí některým dospělým toto vnímání zůstalo z dětských let. Každé písmeno může cosi připomínat – hada, háček, žebřík...

knihaFrantišek Petrák z abecedy vytvořil cirkusové představení – v literách vidí klauny, akrobaty, cirkusové diváky – všechno, co se k cirkusovému stanu a manéži hodí a co k nim patří. Vedle veselých obrázků zprostředkovávajících jednotlivá písmena dětem, které ještě čtenářskou dovednost neovládají a s literami se teprve seznamují, najdeme vtipné verše Radka Malého. Vznikaly podle ilustrací a vytvářejí s nimi jediný celek. Díky nim si dítě vybaví bez potíží písmenkového kamaráda.

To ještě není všechno, vedle „teoretické“ části je hned část „praktická“. Na malé čtenáře čekají úkoly – třeba vybarvit obrázek (A), namalovat dopisní obálku (D), najít cestu labyrintem (G), nakreslit užovku (S). Na toho, kdo se nebude chtít držet pokynů a vytvoří něco úplně jiného, se autoři nebudou zlobit – jen by se asi měly čtenářovy aktivity točit kolem abecedy.

Nová interaktivní knížka Kamarádi z abecedy mne okouzlila. Přesně vede dítě od písmene k písmenu, nemotá mu hlavu tím, že existují litery velké, malé, tištěné, psací. Pěkně mu zprostředkuje jen tištěné verzálky, aby nemělo v hlavě zmatek. Takových neprofesionálních knížek se na trhu najde víc. Jsou také plné úkolů, ale myslím si, že z nich bolí hlava rodiče i jejich potomky a ve finále je všem jedno, jaké písmeno hledají či se učí poznávat.

V tomto ohledu vedou Kamarádi z abecedy děti od A do Zet zodpovědně a vesele. Hravé verše, veselí panáčci a roztodivné úkoly jsou zásadními atributy publikace. Tihle písmenkoví kamarádi prostě nezkazí žádnou legraci. Dokonce i dospělí přestanou vidět litery jen jako systém čar, začnou vnímat jejich grafické kouzlo a možná i vymýšlet, co by takové A mohlo ještě představovat.

Úžasnou, unikátní a ojedinělou knihu vřele doporučuji velkým i malým. Svět fantazie v ní otevírá brány a s radostí vpouští každého dovnitř. Na závěr je nutno ještě prozradit, že na celkové „interaktivní“ koncepci publikace se významně podílel i autor grafické úpravy Martin Pecina.

PS: Neodolala jsem a jako malá jsem si vyhledala v knize litery svého jména JANA – jedna je hezčí druhé a ještě mi díky tomu vznikl malý soubor tří básniček (podruhé jsem A neopakovala), o který se teď s vámi ráda podělím.

J jak háček se tu věsí,
ocásek má ještěří.
Usmívá se: odložte si!