Představte si život v dokonalém světě. Že to nejde? Pak vstupte do Cassiina života

Snad každý z nás si alespoň jednou v životě představil, jaké by to bylo žít v dokonalém světě bez násilí a dalších věcí, které k takovéto představě patří. Americká spisovatelka Ally Condie svou fantazii přenesla na papír. Na svět tak přišla trilogie, jejíž první díl Dokonalý pár vydalo nakladatelství Knižní klub.

knihaSvět, v němž žije sedmnáctiletá Cassia Maria Reyesová, nemá chyby, vše řídí Společnost, již zastupují Správci. Cassia dovršila věku, kdy ji čeká seznamovací večírek, na kterém uvidí svého životního partnera. Může si vybrat krásné šaty, které už pak nikdy neoblékne. Je nervózní, když vyvolají její jméno a ona sleduje obrazovku, na níž se objeví tvář neznámého chlapce čekajícího v jiném sále v cizím městě. Přijde vám to divné mít přiděleného někoho, koho jste nikdy předtím neviděli? Že jakmile jej spatříte, víte, že právě s ním strávíte zbytek svého života? Cassia nic jiného nepředpokládá, je spokojená, je to součást jejího života, který žijí všichni kolem ní, odchylka neexistuje. Dívka tedy dále čeká, až se obraz rozsvítí, ale nic se neděje. Něco podobného se nestává často. Znamená to, že její partner je ze stejného města, sedí ve stejné místnosti. Je jím Cassiin nejlepší kamarád Xander a radost obou je upřímná. Každý dostane krabičku obsahující mikrokartu, na které se nacházejí veškeré informace o člověku, se kterým za čtyři roky Cassia podepíše manželskou smlouvu. Ačkoliv mladá slečna ví o Xanderovi de facto vše (vždyť spolu vyrůstali), přesto se na mikrokartu podívá. A právě v tomto okamžiku se pro ni vše změní… Xanderova tvář je na obrazovce pouhou chvilku. Monitor zhasne, a když se po pár sekundách rozsvítí, „zírá“ z něj jiný obličej. I ten po krátké době zmizí… Je možné, aby Společnost chybovala? Nesmysl! Tak co se stalo? Cassiina celoživotní jistota se otřásla v základech. Kdyby alespoň druhého chlapce neznala. Ale Ky je kamarád. Nebo už není? A čím je skutečně Společnost? Není všechna ta dokonalost jen zástěrkou, která má přinést prospěch jiným? Nejen tyto otázky vyvstanou čtenáři na mysli. Ta nejdůležitější, ať už v jakémkoliv znění, však je: Co se stane těm, kteří poruší pravidla?

Dokonalý pár vás vyděsí. Ne, nejedná se o thriller, detektivku. Vyděsí vás myšlenka, že by se jednou lidská společnost mohla stát něčím takovým. Snad svobodná mysl zvítězí nad touhou po naprosté bezchybnosti. Je to ale ještě bezchybnost, pokud máte povolený jeden oděv a nesmíte běhat po ulicích? Mimochodem na mňamky v podobě čokolády a dortíku zapomeňte. Řekla bych, že víc rozhodně neprozradím (ano, je tam toho mnohem víc), vždyť co by vás pak lekalo…

Autorka zvolila vyprávění ich formou, tedy svůj životní příběh předává sama hlavní postava. Čtenáře nečeká žádné hluché místo či nudná pasáž. Naopak se stránky otáčejí samy a ani se nenadějete, už jste na konci. Ten je na jednu stranu zklamáním, pokud očekáváte velkolepější finále. Knížku kvůli tomu nezatracujte. Nezapomínejte, že se jedná o trilogii. Druhý díl Dokonalý sen měl vyjít již v listopadu 2012, ale z důvodu zdržení překladu se vydání posunulo na konec ledna 2013 (respektive tak může být i dříve). Kdy přijde závěrečný svazek těžko odhadovat, ale doufejme, že tak bude během příštího roku. To jsem už ale hodně napřed. Nyní si užijte aktuální debut Ally Condie, jehož obálce vévodí dívka v zelených šatech uzavřená v neprodyšné bublině…

Knihu Dokonalý pár vydalo nakladatelství Knižní klub