Lenka Rožnovská: Vojta a Pepík Marcipánek. O napravení zlobivé Vendelíny

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
pernik

Vojta a Pepík Marcipánek je novou pohádkovou knihou pro děti od Lenky Rožnovské. Příběh vypráví o chlapci jménem Vojta, který má kalhoty se záplatou a marcipánového kamaráda Pepíka. Společně se pokusí napravit zlou hrdinku – tlustou Vendelínu. Otázkou zůstává, povede se jim to?

kniha
„Malej, ale šikovnej.“ Tak by se dal charakterizovat hlavní hrdina pohádkové knihy Lenky Rožnovské. Vojtovi jde sčítání a odčítání příkladů do dvacítky od ruky. Jen musí jíst svačinky, jinak by se maminka zlobila. Je pořád takové tintítko. I na oběd do školní jídelny běží mezi posledními. Co se mu však přihodí?

Když se chce Vojta protlačit mezi žáky z druhé třídy, kam také patří, strčí do něj Vendelína Pokorná a leží na zemi s odřeným kolenem a roztrženými kalhoty. Aby toho nebylo málo, tak mu Vendelína sní i jeden knedlík z talíře. Ona totiž Vendelína hrozně ráda jí. Je to drzé děvče, někdy dokonce mluví sprostě. Je líná a její příjemní k ní vůbec nesedí, protože pokorná ona není ani trochu.

„Už jsi zase poslední, Vojto! Copak ti nechutná?“ zeptala se Vojty hodná paní kuchařka Mrázková. Ten odvětil, že mu sice chutná, ale že ho bolí koleno. Paní Mrázková se nejprve smála, ale když uviděla Vojtovo koleno, tak ho odvedla do kuchyně, kde mu dala dezinfekci a koleno zalepila náplastí. Dostal od paní kuchařky také kus marcipánu, z něhož si mohl „něco“ vytvarovat.

Domů šel parkem a přisedl si na lavečku k panu Vopěnkovi, který zrovna krmil vrabce. Dali se spolu do řeči a Vojta zjistil, že pan Vopěnka byl cukrářem v hotelu Atlas. Proto ho poprosil, zda by mu z marcipánu nevytvaroval záplatu na rozbité kalhoty. Pan Vopěnka mu tedy vymodeloval marcipánového Pepíka a řekl mu: „Vojto, věř na kouzla. Život je přece kouzelný.“

Vojta začal s Pepíkem mluvit, a když ho oslovil potřetí, tak ožil. Stanou se z nich nerozluční přátelé. Dozvíte se, jak kamarádi společnými silami pomohli zapomnětlivému sousedu panu Moučkovi a hlavně, jak se snažili napravit zlou Vendelínu Pokornou. Myslíte, že se jim to povedlo? Nechte se překvapit v knize plné kouzel.

V předmluvě a šestnácti kapitolách líčí Lenka Rožnovská, jak nelehký je život druháka Vojty. Ovšem s kamarádem, který umí kouzlit, se dá vše lépe zvládnout. V knize zvítězí dobro nad zlem, jak to má v pohádkách být. Kniha je určena pro žáky prvních tříd. Je psána krásnou češtinou a slova, kterým by děti nemusely rozumět, jsou v knize vysvětlena. Stejně tak je tomu například u slova kakabus (Dříve označení hrnce na vaření polévky; dnes člověk, který je zakaboněný, mrzutý.).

Možná se ptáte, co bylo dál… Máma mi zašila kalhoty obyčejnou nití. Pepík Marcipánek teď bydlí na mém stole. A s Vendelínou se normálně bavím. Je u nás v domě pečená vařená. Skamarádila se s dědou Moučkou.

(ROŽNOVSKÁ, Lenka: Vojta a Pepík Marcipánek. Praha: Grada, 2012.)

Knihu Vojta a Pepík Marcipánek vydalo nakladatelství Grada