Přichází hrdina jménem Drak Drango!

drak 100x100
Nakladatelství Fragment přichází s další novinkou pro dětské čtenáře – s knihou Drak Drango – hrdina přichází, v níž je poprvé v české literatuře spojen psaný text s kresleným komiksem. Díky tomuto jedinečnému propojení dvou zcela odlišných forem je kniha nejen zábavným čtením pro děti, ale slouží i k rozvoji jejich vyjadřovacích schopností.
drak drango obalkaPříběh, který můžete číst a zároveň sledovat na veselých obrázcích, vypráví o roztomilém dráčkovi, jenž přichází do malebné vesničky, kde se chce usadit v opuštěném domku. Narazí však na nevlídné obyvatele, kteří nemají v lásce nikoho cizího. Přátelský dráček si získá brzy oblibu u místních dětí – u chytré lištičky Filipky, medvídka Minduse a vydříka Hbitíka. Na svou stranu si postupem času nakloní i jejich rodiče a ostatní dospěláky díky svým hrdinským kouskům, při kterých se mu podaří zachránit Filipku, když spadla do hluboké jámy, a celou vesnici, když na ně zaútočí banda hrozivých skřetů...

Dětské čtenáře určitě nejvíce nadchnou samotné postavy. V knize se objevuje svět zvířátek, která jsou zcela personifikovaná: mluví a jednají jako lidé, bydlí v hezkých domečcích, mají strach o své děti, které si stejně jako ty naše rády hrají, místo aby chodily do školy... Zároveň si tato zvířátka zachovávají něco ze své zvířecí podstaty, jak jsou zachycovány v lidových příslovích a přirovnáních (lištička se pyšní, že je chytrá,  medvídek je zase silný a vydřík se raduje, že je tak rychlý a hbitý). Nejpřitažlivější postavou je samotný drak Drango, který umí měnit barvy, létat, chrlit oheň, měnit se v kámen a jiné kousky. Je ke všem přátelský, občas trošku neohrabaný a ješitný. Rád o sobě říká, jaký je hrdina, ale když přijde na závěrečný boj, nechybí mnoho a málem by jej prohrál. Dokáže se ale obětovat pro druhé a povznést se nad malicherné problémy. Pro děti je skvělým příkladem hodným následování, do kterého se určitě zamilují. A nejen ony, ale i vy, pokud jim budete příběh tohoto dráčka číst.

Příběh v sobě spojuje tradiční pohádkové prvky (např. výběr postav, vítězství dobra nad zlem) s moderními prvky (např. jak dráček učí děti hrát kroket). Autoři vytvořili vskutku originální pohádku, která čtenáře nadchne již úvodními slovy: „Unavené nožky se zastavily. Cesta stoupající do kopce se konečně umoudřila a nabídla krátkou rovinku, za níž pozvolna klesala dolů“. Na této ukázce si lze všimnout, jak velký důraz je kladen na popis prostředí. Děti díky těmto podrobným popisům i obrázkům budou moci téměř na vlastní oči spatřit hlavní místa celého děje: vesnici, drakův domek, jeskyni či dětské hřiště, které se Drango rozhodne postavit pro místní děti. Co však schází, je popis samotných postav. Jejich zevnějšek sice děti mohou snadno poznat z obrázků, o jejich vlastnostech se však mnoho nedozví.

Přestože je příběh originální a napínavý, má některé trhliny, které v dětském čtenáři zanechají nezodpovězené otázky. Proč drak přišel do vesničky a odkud přichází? Odkud se vzali skřeti, proti kterým bude muset bojovat? A jaké plány mají se zajatými obyvateli? Odpovědi možná nalezneme v některém z dalších pokračování této zajímavé publikace, v níž se budeme moci těšit na další statečné činy tohoto fialového hrdiny.

drak drango

Jak již bylo v úvodu zmíněno, kniha může mít více využití. První alternativou je zábavná četba, která zaujme jak děvčata, tak chlapce, kteří se snadno vžijí do hlavní postavy dračího bojovníka Druhou možností je využít tuto knihu jako didaktickou pomůcku. Dítě může dle obrázků zkusit příběh samo vyprávět, čímž si rozšíří slovní zásobu a naučí se základním pravidlům, jak vytvářet příběhy. Může si text nechat předčítat rodiči, nebo se jej může pokusit přelouskat samo, s čímž autoři počítali vzhledem k užití většího písma.

Kniha Drak Drango – hrdina přichází je díky spojení textu a jeho grafickému znázornění skutečně originální publikací, která zaujme všechny dětské čtenáře. A to nejen díky této ojedinělé formě, ale i díky zajímavému příběhu a netradičnímu hlavnímu hrdinovi, který se možná zanedlouho zařadí mezi ostatní stálice českého pohádkového světa.

Knihu Drak Drango – hrdina přichází vydalo nakladatelství Fragment.

Jan Jelen: „Na Drangovi si hýčkáme jeho nehrdinské rysy“