Vyděděnci - první kniha skvělé série Johna Flanagana Bratrstvo

1 1 1 1 1 (6 hlasů)
globus

Napsat poutavý příběh pro kluky není vůbec snadná záležitost. Pustit se do celé série příběhů – to už chce odvahu. John Flanagan se do také akce pustil už podruhé a nutno potvrdit, že se mu v této oblasti daří. Vedle velmi úspěšné série Hraničářův učeň, kterou začal psát jako povídky pro vlastního dvanáctiletého syna, aby ho přilákal ke čtení, připravil čtenářům novou o Halu Mikellsonovi. První kniha řady Bratrstvo nese název Vyděděnci.

bratrstvo
Jak název naznačuje, půjde o složitý příběh někoho, koho ostatní přehlížejí, osočují a nejradši by ho neviděli. A takový je život šestnáctiletého Hala. Co naplat, že jeho otec byl uznávaný bojovník, který zemřel statečně s mečem v ruce na jedné z výprav bojovných Skandijců. Jeho matka bývala otrokyně, které právě otec dal svobodu a vzal si ji. Proto Hala ostatní přehlížejí – je přeci míšenec, je jiný! Hal však není vyděděncem sám – stejně se cítí „mezi svými“ i Stig. Také vyrůstá bez matky, jenže jeho otec nezemřel v boji, on nezemřel vůbec. Zmizel kvůli potížím s dluhy a s ním zmizela i pěkná hotovost.  Stín otcovy viny padl na syna. Není divu, že je prchlivý, neustále se pere a bojuje za čest svou i matčinu, bohužel příliš bezhlavě. A ještě je tu Thorn – někdejší nejudatnější bojovník v Hallshomu (maktig). Tento čestný titul si vybojoval kdysi jako jediný z bojovníků třikrát po sobě. Jenže dnes se utápí v žalu a zpočátku v kořalce. Právě na výpravě, při níž zemřel Halův otec, Thornův největší přítel a věrný spolubojovník, Thorn přišel o ruku.  Měl by podporovat syna svého přítele, jenže má starosti sám se sebou. Naštěstí mu pomůže Halova matka Karina – zaměstná ho ve svém hostinci a přinutí ho, aby chlapci pomáhal stát se pravým mužem.

Hal a Stig se stanou nejlepšími kamarády. Spolu tvoří to, co přemýšlivý Hal navrhuje, spolu čelí nepřízni okolí. Spolu také dokončují stavbu lodi s nevídaným plachtovím.

Blíží se výcvik mladých bojovníků. Den, kdy šestnáctiletí Skandijci  vytvoří osmi až desetičlenné skupiny, v nichž se po tři měsíce budou zdokonalovat fyzicky, učit se námořnickým dovednostem a bojové taktice. Každý muž Skandie tímto výcvikem musel projít. A bratrstva při něm sestavená jím nekončí – jsou základem bojových oddílů a lodních posádek. Bratrstva mezi sebou soupeří a jejich výkony se bodují. Všichni touží uspět, ale zvítězit může jen jedna skupina.

Hal se Stigem se na den výběru moc netěší, vědí, že chlapci, kteří budou navrženi vedoucím skupin, je do svých bratrstev chtít nebudou. Netěší se na den svého ponížení. Výběr skutečně dopadá, jak přepokládali – na cvičné louce zbylo osm kluků – osm vyděděnců. A tak přemýšlivý a zručný Hal, prchlivý a silný Stig, hašteřivá dvojčata Ulf s Wulfem, zlodějíček Jasper, vtipálek Stefan, hromotluk se slabým zrakem Ingvar a tichý Edwin utvoří třetí bratrstvo Volavek. Výcvik může začít…

Autor nám předložil skvěle rozehraný příběh o odvaze, síle vůle a udatnosti. Ukázal, že je dobré jít za svým cílem, že zdánlivě slabý člověk může překvapit a zvítězit, pokud zapojí i mozek a přemýšlí o svých následných krocích. Je to také příběh o velkém kamarádství. Kamarádství, které hned tak nic nezničí a díky kterému všichni vyděděnci dokážou překonat sami sebe a vytěžit z toho, co umí nejlépe, nejen body navíc. Vždyť odvaha není skočit bezhlavě ze skály, vytahovat se v přesile na slabší, chlubit se svým „dobrým“ původem. Odvaha je podívat se pravdě do očí a dokázat změnit sám sebe. Odvaha je přijmout kritiku a poučit se z ní.

John Flanagan první knihou nové série rozehrál velmi zdařile další příběhy pro kluky. Příběhy, které srší vtipem, bojovným duchem a napětím. Příběhy, které oplývají nejen hrubou silou, lítými bitkami a tvrdým soupeřením, jak by se dalo u bojovníků předpokládat, ale také uměním myslet. Protože ten, kdo přemýšlí o svých dalších krocích, je mnohem blíž svému cíli, než hromotlucký hrubián.

John Flanagan je ve světě i u nás známý především jako autor dobrodružné série Hraničářův učeň. Ta se původně skládala z dvaceti povídek, které napsal, aby svého dvanáctiletého syna Michaela přilákal ke čtení. Od té doby urazila série dlouhou cestu. Stala se bestsellerem a v současnosti vychází ve více než dvaceti zemích světa., objevuje se na seznamu bestsellerů v New York Timese a pravidelně figuruje v užším výběru při udělování cen za literaturu pro děti a mládež nejen v Austrálii. John, někdejší televizní a reklamní autor, žije se svou ženou Leonií v Manly, přímořském předměstí Sydney. V současnosti pracuje na dalších dílech sérií Hraničářův učeň a Bratrstvo.

Knihu Bratrstvo 1 - Vyděděnci vydalo nakladatelství Egmont