Dobrodružství v podzemí pokračuje!

hloubeji do podzemi 100x100
Pokud jste přečetli román Ztracený svět v Podzemí, pak jste zřejmě s napětím čekali na jeho pokračování. To již svým názvem Hlouběji do Podzemí naznačuje, co se bude dít s hlavními hrdiny – ti jsou okolnostmi přinuceni putovat do strašlivých Hlubin, ze kterých prý nevede žádná cesta ven. Bude i tato kniha tak napínavá jako první, nebo jako mnoho jiných románů na pokračování skončí fiaskem?

Přestože má být dle názvu románu hlavním dějištěm zemské nitro, první kapitola čtenáře nečekaně zavede na Povrch. A ještě větším překvapením je, že se konečně setkáváme s postavou Sáry Jeromeové, tedy s Willovou a Calovou matkou, které se jako jediné z Kolonistů podařilo uniknout děsivým Styxům a spatřit život nahoře. O tom, že by si této výsady nějak užívala, se nedá mluvit, protože nebezpečí ze strany jejích neúnavných pronásledovatelů stále trvá. A shoda náhod ji z Povrchu zavede přímo do Hlubin, kde se má setkat se svými syny a kde dojde na závěr knihy k rozhodujícímu zápasu...

Právě prostředí Hlubin je na tomto románu nejpřitažlivější. Autoři nás zavedou do nehostinných míst, v nichž dle vyprávění Kolonistů panují ty nejhorší životní podmínky. Do míst, která jsou tak hrozná, že jsou do nich vyhošťováni společenští vyvrhelové, kteří se buď zblázní, nebo zavraždí navzájem. Ale je to i místo, kde žijí zvláštní živočichové, které bychom na zemském povrchu jen stěží hledali... Roztoči velikosti dospělé krávy, vyhynulé druhy ryb, stvoření podobná ptakoještěrům... A také rostliny, které mohou člověka zabít při pouhém doteku. Nejzajímavějšími tvory obývajícími Hlubiny jsou však Koprolité – podivné bytosti, které jako by neměly vlastní rozum a byly zcela dány na pospas Styxům.

hloubeji do podzemi obalkaZatímco se v prvním díle autoři převážně drželi jedné dějové roviny, nyní se musí čtenář více snažit, aby celému příběhu porozuměl a dal si všechny střípky oné pomyslné mozaiky dohromady. Pozornější čtenář však hned pochopí, jaké tajemství skrývá Rebecca a jaké má plány se všemi Površáky, také zde nalezne odpovědi na mnohé otázky, které mu zůstaly nezodpovězené po přečtení dílu prvního. V tomto pokračování je děj rozdělen na vyprávění na Povrchu a v Hlubinách, na příběh Sáry, doktora Burrowse, naší trojice chlapců a jiných postav. Čtenář jen čeká, kdy se tyto dějové roviny střetnou, neboť cítí, že to bude důležitým okamžikem celého vyprávění. Možná zažije malé zklamání, že se nedočká patřičného závěru celého příběhu, ale jinak tomu ani nemohlo být, pokud se má těšit na další díl. A nebojte se: závěr je natolik překvapivý, že se nebudete moci dočkat třetího románu.

Dle mého názoru je tato kniha ještě napínavější než předchozí díl. Hlavním důvodem je zřejmě nový motiv: motiv spiknutí. Styxové plánují zabít všechny Površáky virem jménem Dominium, který je obdobou španělské chřipky (tu ostatně také vypustili do světa) a který tentokrát bude mít ještě horší následky. Autoři tak do hororově-dobrodružného vyprávění zaplétají důležité a často diskutované otázky týkající se  náboženského fanatismu,  nebezpečí pandemie a totalitního režimu. Ten zde představuje již zmiňovaná nadvláda Styxů nad Kolonisty a Koprolity i jejich touha ovládnout celý svět za použití jakýchkoliv prostředků. Některá místa odkazují přímo k hrůzným praktikám za Hitlera: objevení masového hrobu, zákaz vycházení v Kolonii, snaha vymýtit všechny, kteří se nechtějí podřídit moci Styxů, vyhlazování Koprolitů a jiných nepřizpůsobivých jedinců, tajné laboratoře, kde se experimentuje na lidech kvůli vytvoření smrtící zbraně atd.

Jak vidíte, tato kniha již není určena pro malé děti, ale spíše pro starší čtenáře, kteří pochopí, že tento temný svět Hlubin odráží všudypřítomné zlo, se kterým je zapotřebí bojovat. Revoltu představuje trojice chlapců, která musí bojovat o holý život. To je jejich jediný cíl, nic víc nechtějí: jen žít. A kdo z nás si uvědomí, jak je život cenný? Jak hrozné by bylo žít pod nadvládou Styxů, tedy pod nadvládou nějakého totalitního systému? Prostřednictvím této alegorie lze mladším i dospělým čtenářům přiblížit dopady oné hrozby, která je stále nablízku.

Knihu Hlouběji do podzemí jsem stejně jako předchozí díl četla jedním dechem a nyní jen čekám, kdy vyjde třetí díl, který posune děj ještě o něco blíže k zemskému jádru. A pokud jste již stejně jako já podlehli vyprávění Rodericka Gordona a Briana Williamse, můžete se s našimi čtenáři podělit o svůj názor na jejich dílo prostřednictvím komentářů.

Román Hlouběji do Podzemí vydalo nakladatelství Fragment.

Dobrodružství Willa Burrowse pokračuje...

Vítejte v podzemním světě!